MHD bude i v roce 2022 v Praze převládajícím způsobem dopravy. Více než třetina Pražanů ji bude dle průzkumu Anytime využívat každý den a bude také klesat počet lidí, kteří denně v hlavním městě používají svůj vlastní automobil. Naopak je očekáván další nárůst zájmu o jízdu sdílenými auty. Ty dnes využívá přes 11 % obyvatel, číslo dlouhodobě roste a další růst je poháněn i obavou z nákazy koronavirem a nedostatkem nových automobilů.

Za poslední dva roky klesl počet lidí, kteří jezdí denně po Praze vlastním automobilem. Jejich sdílení naopak stále posiluje a ze současných 11 % Pražanů v letošním roce jistě o další procenta poroste. Mezi vlivy, které tento způsob dopravy posilují, patří obavy z nákazy koronavirem a hovoří se i o dopadu nedostatku nových automobilů. Všechny tyto vlivy, spolu s ekonomickou výhodností sdílených vozů, které se při ročním nájezdu do 10 tisíc km jednoznačně oproti vlastnění automobilu vyplatí, hrají důležitou roli.

„Carsharing v Praze se stále vyvíjí. Sdílených aut zde jezdí asi tisíc dvě stě, prostor pro další rozvoj tu ještě ale je a očekáváme, že sdílená auta zažijí v roce 2022 další růst zájmu. Role carsharingu je v užitečné alternativě,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení společnosti Anytime.

Pěšky, tedy minimálně dva kilometry souvislé chůze, se po Praze denně pohybuje dnes třetina lidí (30 %). Několikrát týdně to je pak dalších 31 %. Pouze 16 % Pražanů používá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (30 %), jednou týdně pak 16 %, vyplývá z průzkumu Anytime.

Sdílenými automobily jezdí v současnosti zejména mladší lidé mezi dvaceti a třiceti lety, kteří nemají vlastní auto. Carsharing je pro ně pro ně alternativa, stáhnou si aplikaci, vyfotí řidičák, občanku, sebe a jedou. Nemusí si půjčovat auto od rodiny nebo ho kupovat. Pro rodiny je pak sdílené auto výhodné jako doplňkové, druhé auto. Lidé tyto vozy používají stejně jako by používali auto vlastní. Jezdí do práce, na jídlo, na nákup, domů, za zábavou nebo na výlet.

„Potenciál Česka jako trhu pro sdílené vozy je až trojnásobně větší, než je nyní, když zohledníme i další velká města. Zásadně se rozšiřuje povědomí o službě, dříve jezdili spíše nadšenci, postupně se z futuristické záležitosti stává běžná věc,“ uzavírá Milan Beutl z Anytime