V době, kdy se Evropa potýká s rostoucí potřebou energetické flexibility, přináší výzkumná zpráva, na níž se podílela společnost Eaton zabývající se inteligentním řízením energie, informace o regulačních rámcích pro klíčový zdroj ukládání energie, který umožňuje obousměrné nabíjení (V2X) elektrických vozidel. Tyto rámce aktuálně platí v 11 evropských státech.

Zpráva, kterou vypracovala společnost smartEn – Smart Energy Europe a nezávislí konzultanti z DNV, byla představena na akci, na níž se sešlo 150 vysoce postavených politických a obchodních subjektů. Nabízí hluboký vhled na „faktory a překážky“ obousměrného nabíjení a zkoumá řadu aspektů, včetně vývoje elektrických vozidel a nabíjecích stanic, regulačních podmínek a přístupu na trh, jakož i aspektů sítě a systému. Zdůrazňuje přehlížený význam malých mobilních řešení pro ukládání energie při řešení problému s omezením sítě, který vyplývá z rostoucí elektrifikace a růstu proměnlivých obnovitelných zdrojů energie, a zároveň potvrzuje zásadní roli, kterou může hrát obousměrné nabíjení v přechodu na čistou energii v Evropě.

Michael Villa, výkonný ředitel společnosti smartEn, prohlásil: „Při řešení rostoucích potřeb ukládání energie pro náš přechod na čistou energetiku se nemůžeme soustředit pouze na velká zařízení. Chybí nám rámec EU umožňující obousměrné nabíjení elektromobilů, zatímco roztříštěná vnitrostátní pravidla některých členských států brání rozsáhlému komerčnímu zavádění V2X. Jednou z největších překážek rozvoje obousměrného nabíjení zůstává dvojí zdanění energie, přičemž nejednotný přístup na trh a nedostatek dynamických cen jsou obecně podobné problémy, kterým čelí jiné flexibilní zdroje na straně poptávky.“

V souladu s nedávným výpočtem přínosů v hodnotě 9,9 miliardy eur, které by do roku 2030 měly plynout z aktivace V2X v celé EU-27, zpráva společnosti smartEn zdůrazňuje, že uvolnění potenciálu obousměrného nabíjení je klíčovým prvkem pro dosažení efektivní energetické transformace založené na všech decentralizovaných zdrojích energie, včetně nevyhrazených aktiv z odvětví dopravy. Na zprávě se podílely společnosti Eaton, Enel X, ev energy, Octopus Energy, The Mobility House, Elli a tiko.

Fabrice Roudet, generální ředitel divize Energy Transition společnosti Eaton, řekl: „Tato zpráva ve svých závěrech zdůrazňuje, že mezi hlavní překážky V2X patří složité a nekoordinované technické požadavky v jednotlivých zemích. Vyrábíme nabíječky pro elektromobily a dodáváme infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů zákazníkům v celé Evropě, takže si velmi dobře uvědomujeme, že podniky a spotřebitelé potřebují od vlád a tvůrců politik jasnou představu o konečné podobě obousměrného nabíjení v celé Evropě. Bez toho, jak se uvádí ve zprávě, by elektromobily mohly být po 90 % doby, kdy jsou odstaveny, tzv. uvízlým aktivem, což je potenciálně obrovské plýtvání energetickou flexibilitou, kterou Evropa potřebuje k vyvážení proměnlivých obnovitelných zdrojů energie v síti.“

Celá zpráva je k dispozici ke stažení na webových stránkách společnosti smartEn.