Od začátku letošního roku do konce listopadu bylo registrováno 1 915 nových vozidel na LPG. To je výrazně více než za dosud rekordní rok 2014, v němž bylo za srovnatelné období registrováno přes 1 300 vozů, celoročně pak téměř 1500. V segmentu továrních LPG vozidel jednoznačně dominuje Dacia. Oblibě se ale těší také dodatečné přestavby benzínových motorů na LPG, kterých byly letos realizovány asi 3 500. V součtu nově registrovaných vozů a přestaveb si tak LPG stále drží výrazný náskok před dalšími alternativními pohony.
Za uplynulých 11 měsíců letošního roku bylo dle údajů Centra dopravního výzkumu registrováno celkem 8 344 nových osobních automobilů, které jsou v rámci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy a počet jejich nových registrací v uvedeném období meziročně vzrostl o 40 %. Největší zastoupení mezi novými vozidly s alternativním pohonem mají plug-in hybridy, jichž bylo za období leden až listopad letošního roku registrováno téměř 2násobně více než za stejné období loni. V absolutním vyjádření jich přibylo 1 811 na celkových 3 426.
Podobným tempem meziročně vzrostl počet nových registrací u vozidel na LPG. „Zatímco na konci listopadu loňského roku bylo evidováno přes 1000 nových továrních vozů na autoplyn, letos to bylo už 1 915 vozidel. Dominantní postavení má v tomto segmentu Dacia, a to hlavně s modelem Duster, u Renaultu vede model Clio,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG. „Dosud nejvíce nových automobilů s LPG bylo za prvních jedenáct měsíců roku registrováno v roce 2014, a to něco přes 1300, za celý rok 2014 pak téměř 1500. Letošek tak již překonal celý rok 2014, a to už ke konci září,“ dodává Ivan Indráček.
Další větší část automobilů na LPG vzniká dodatečnými přestavbami benzínových motorů s přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Ministerstvo dopravy ČR eviduje od začátku roku ke konci září celkem 3 521 přestaveb. „Toto číslo zahrnuje montáže LPG, CNG i jejich demontáže. Čistě montáží LPG systémů tak byly ke konci třetího čtvrtletí asi tři tisíce a na konci listopadu zřejmě již tři a půl tisíce,“ odhaduje Ivan Indráček a dodává, že celkový počet „nových“ vozidel na LPG tak ke konci listopadu mohl dosáhnout už 5 500. LPG je tedy stále na prvním místě mezi „čistými“ pohony před plug-in hybridy a elektromobily. U CNG vozidel pak bylo letos evidováno nejméně registrací za posledních 8 let, přičemž meziročně jich bylo za leden až listopad 2021 registrováno dle CDV o 40 % méně.
Podle loni aktualizovaného NAP ČM je LPG nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském trhu. V Česku funguje téměř tisícovka odběrných míst, kde lze LPG tankovat, a v provozu je asi 170 000 vozů na LPG. Tyto automobily nyní přinášejí úsporu přes 70 000 tun CO2 ročně oproti situaci, kdy by tatáž vozidla spalovala benzín