Průměrná cena CNG činí v Česku více než 38 Kč/kg. Navzdory drahému zemnímu plynu je však stlačený metan ve srovnání s benzínem ještě o něco výhodnější, než tomu bylo před rokem. Jeho spotřeba tak loni nadále rostla a výrazný růst zájmu firem i živnostníků byl evidován rovněž letos v lednu. Dvoustá plnicí stanice byla v Česku zprovozněna ještě před koncem roku 2019. Ke konci loňského roku jich fungovalo již 228 a nové mají podle dodavatelů vznikat i nadále. Téměř stovka z nich navíc podnikatelům umožňuje využívat trvalou slevu 2 Kč/kg CNG.

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) určeného pro pohon automobilů loni opět rostla a dosáhla rekordní úrovně (97,112 milionu m3). Vyplývá to z údajů Českého plynárenského svazu (ČPS), podle kterých se dále výrazně zvyšovala rovněž spotřeba biometanu neboli bioCNG. Jeho podíl v tuzemské dopravě loni vzrostl meziročně více než dvanáctinásobně, přičemž celkově tvořil více než 15 % prodaného CNG. BioCNG produkované z obnovitelných zdrojů má z hlediska celého životního cyklu paliva výrazně nižší uhlíkovou stopu než klasická fosilní paliva.

Velký podíl biometanu v prodaném CNG loni vykázali největší dodavatelé. Například společnost innogy Energo, která provozuje největší tuzemskou síť 65 plniček, navýšila v loňském roce podíl bioCNG na téměř polovinu objemu celoročních prodejů. „Podíl biosložky chceme zvýšit i letos. Reagujeme na rostoucí poptávku firemního sektoru po čisté mobilitě. Stále více firem chce podnikat udržitelně a v rámci svých firemních vozových parků nakupují také CNG auta,“ uvedl Pavel Grochál, tiskový mluvčí společnosti innogy. Na plničkách E.ON Energie tvořilo bioCNG loni dokonce 70 % z celkového objemu prodaného plynu.

Zájem o pohon na CNG potvrzuje také nákupní aliance Axigon, která firmám i drobným podnikatelům poskytuje CNG karty akceptované v sítích innogy a E.ON. „V lednu letošního roku jsou odběry CNG prostřednictvím karet pro klienty Axigonu o 70 procent vyšší než loni. Při zachování stávajících úrovní prodeje bychom se za letošní rok měli dostat k hranici tři čtvrtě milionu kilogramů CNG, ale vzhledem k rostoucímu zájmu o karty lze předpokládat, že finální odběry budou ještě výrazně vyšší,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu.

Přestože se dle ČPS v minulosti zmiňovala hodnota 200 jako dostatečný počet plnicích stanic pro ČR, v loňském roce dosáhl jejich celkový počet již 228. „Dvoustá plnicí stanice CNG byla zprovozněna společností innogy už na konci roku 2019 v Šumperku. Zájem o CNG v dopravě proto dobře ilustruje také fakt, že od té doby v Česku průměrně přibyly minimálně dvě plničky měsíčně,“ připomíná Damir Duraković.

Dodavatelé CNG přitom počítají se zprovozněním dalších stanic. „Aktuálně provozujeme 31 stanic, přičemž v příštích týdnech uvedeme do provozu nové plničky CNG v Českých Budějovicích a v Brně. Pro letošní rok plánujeme otevřít ještě další plnicí stanici, pro kterou zatím hledáme vhodnou lokalitu,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.

Ačkoliv se cena CNG v souvislosti s dramatickým zdražením zemního plynu zvýšila, ve srovnání s benzínem si plyn stále drží cenovou výhodu. „Zatímco odpovídající množství CNG, tedy metr krychlový, vycházel začátkem loňského roku ve srovnání s litrem Naturalu 95 levněji průměrně o více než 8 korun, nyní je rozdíl ještě o málo větší. Průměrná cena metru krychlového sice vzrostla na více než 27 korun, litr Naturalu 95 se ale svou průměrnou cenou opět blíží k 37 korunám,“ popisuje Damir Duraković a dodává: „I tak jsou samozřejmě ceny CNG vysoké. Proto firmy i živnostníci stále více využívají námi poskytovanou CNG kartu. Ta garantuje trvalou slevu dvě koruny na kilogram CNG u téměř stovky plnicích stanic innogy a E.ON.“