Milada Skutilová, generální ředitelka Kärcher ČR: hodnocení roku 2023, výhled a trendy 2024
Jak hodnotíte právě končící rok?
Za naši společnost můžeme být s rokem 2023 určitě spokojeni. Dařilo se nám v prodejích jak na poli profesionálních řešení, tak v segmentu pro domácnosti a konečné spotřebitele. Uvedli jsme na trh několik nových výrobků. V oblasti průmyslových řešení to byl například autonomní mycí stroj KIRA. Jedná se o moderní bezobslužný mycí stroj, který dokáže čistit kancelářské, retailové či výrobní plochy bez ovládání úklidovým pracovníkem. Přináší to zefektivnění celého procesu profesionálního úklidu a snížení nároku na personální kapacity, kterých je v tomto segmentu nedostatek. Představili jsme také 12 nových variant vysokotlakých čističů pro profesionální uživatele, jedné z našich vlajkových produktových řad. Nové stroje jsou nejenom výkonné a účinné pro jednotlivé průmyslové segmenty, ale jsou také mimořádně ergonomické. Díky rotačním tryskám s pokročilými funkcemi jsou vibrace snížené až o 30 procent, což umožňuje větší komfort zejména při dlouhotrvající práci.
Dále jsme uvedli na trh například profesionální vysavač, který je vyroben ze 60 % z recyklovaného plastu. Využívání recyklovaného plastu je součástí iniciativy „Reduce, Reuse, Recycle“ v rámci strategických cílů společnosti Kärcher ohledně udržitelnosti. V našich výrobcích snižujeme a důsledně nahrazujeme podíl nových plastů. Od roku 2012 se podařilo podíl recyklovaného plastu zčtyřnásobit.
V oblasti pro domácnosti se hodně prodávaly naše parní čističe, což je ekologická forma úklidu. Čistí se jen pomocí páry a ta pára zároveň i dezinfikuje. Funguje to dobře na všechny povrchy, které jsou odolné vůči vodě. Dařilo se nám i v oblasti produktů určených pro dílnu a zahradu. Lidé oceňují stále více pomocníky, které jim ušetří námahu a čas. Příkladem je například naše nová elektrická škrabka na autoskla, která se velmi dobře prodává i bez reklamy. Na podzim jsme otevřeli již 10. vlastní Kärcher Centrum, a to v Pardubicích. Od okamžiku zahájení prodeje jsou výsledky nad naše očekávání. Spolu s partnerskou sítí je to již 22. Kärcher Centrum v ČR.
Kärcher má tu výhodu, že stojí na dvou pilířích, profesionálních a domácích produktech. To nám zajišťuje větší stabilitu, když se jedné z těchto kategorií daří méně. V roce 2022 bylo vidět, že domácnosti směřovaly finance jinam než do spotřebičů. Po covidových zvýšených prodejích to bylo logické. V roce 2023 jsme již naopak rostli. Odhaduji růst někde mezi 10 – 15 %.
Co očekáváte od roku 2024 ve vaší firmě i vašem segmentu obecně?
Hlavním trendem v našem segmentu je růst autonomních řešení a robotizace. Jedná se efektivnější čistění podporované technologiemi, což je takový smart cleaning a čištění tam, kde je to potřeba. To se týká profesionálních oblastí, kde se zavádí různé inteligentní systémy, které vám pomocí čipů monitorují prostory, kde je potřeba uklízet a jak často. Očekávám velký zájem o autonomní čistící stroje. Klíčovým přínosem úklidových robotů je totiž zvýšení produktivity a efektivity úklidových prací. Není potřeba tolik úklidových pracovníků, kterých je na trhu nedostatek. Využití autonomních strojů tak může přinést zvýšení efektivity práce lidských zdrojů. Roboti mohou pracovat nepřetržitě bez potřeby přestávek na odpočinek, je tak možné zkrátit dobu potřebnou na úklid, což vede k úsporám nákladů. Využití autonomních strojů může snížit riziko úrazů při práci, které by mohly vzniknout při manuálním úklidu. Úklidoví pracovníci také nemusí přicházet do kontaktu s chemickými a jinými škodlivými látkami a vlivy. Autonomní stroje také potřebují menší množství čisticích prostředků, což také přispívá k trvalé udržitelnosti. A také mohou v neposlední řadě pomoci k plnění nových norem ESG.
V domácnostech to směřuje k tomu, aby byl úklid co nejméně náročný a trávili jsme jím co nejméně času. Zde vidím růst zájmu a prodejů u produktů a řešení, díky kterým zvládnete byt uklidit rychleji než dřív pouze hadrem a smetákem. A nejedná se jenom o domácnost, ale produkty určené pro dílnu, garáž a zahradu. To jsou oblasti, na které se v posledních letech také zaměřujeme a očekáváme zde růst poptávky a prodejů.