K ojetým elektromobilům panuje mezi řidiči v Česku nižší důvěra. Tři čtvrtiny Čechů mají z těchto ojetin kvůli stavu baterií a jejich případné výměně obavy. Vyplývá to z aktuálního průzkumu poradenské společnosti EY. Zájem je naopak o nová auta s alternativními pohony, 57 % respondentů, kteří mají zájem o elektromobily, uvedlo, že v současnosti řídí vozy s benzínovým motorem. Podle společnosti Arval bude u ekologických aut probíhat častější obměna vozového parku, řidiči si totiž budou častěji pořizovat nové vozy na operativní leasing.
Zájem o nová auta roste, ojeté elektromobily představují pro řidiče neznámou
Kapacita baterie a náklady na její výměnu nejsou jedinými problémy, kterých se čeští řidiči u ojetých elektromobilů obávají. Podle EY panují u tuzemských řidičů také nejistoty ohledně klesajícího dojezdu a snižující se rychlosti nabíjení. „Obavy z klesajícího dojezdu odrazují od nákupu ojetého elektromobilu dvě třetiny dotazovaných, snižující se rychlost nabíjení pak řeší dvě pětiny respondentů. Více než třetina řidičů také uvedla, že se obává snížení zůstatkové hodnoty vozidla, která může být právě s kapacitou baterie spojená,“ shrnuje výsledky průzkumu Petr Knap, vedoucí partner pro automotive pro střední a východní Evropu z poradenské společnosti EY.
Rostoucí je naopak zájem o nová auta na elektrický pohon, jak potvrzuje leasingová společnost Arval. „Zájem našich zákazníků o tento typ vozů z řad malých firem, živnostníků a soukromých osob vzrostl meziročně o 60 %. Mezi nejžádanější plně elektrická vozidla patřila Škoda Enyaq a Hyundai IONIQ 5. Největší zájem z plug-in hybridů byl o vozy Škoda Superb,“ konstatuje Solucev z Arvalu.
Očekává se častější obměně vozového parku
Obavy českých řidičů z ojetých elektromobilů povedou podle Jiřího Soluceva ze společnosti Arval k častější obměně těchto vozů a v konečném důsledku k omlazení vozového parku. „Přestože jsou elektromobily svou životností srovnatelné s vozy s konvenčními motory, povede menší důvěra českých zákazníků vůči nim ke zvýšené poptávce po elektromobilech financovaných operativním leasingem. Po jeho ukončení si mohou řidiči objednat nový vůz a nebudou se tak muset starat o prodej toho stávajícího. Prodej ojetého vozu a další rizika na sebe bere v případě financování operativním leasingem právě leasingová společnost.“
Kritici elektromobilů v nich většinou nikdy neseděli
Podle zjištění EY 82 % řidičů dotazovaných v průzkumu nikdy nesedělo za volantem elektromobilu. Z lidí, kteří nepovažují hybridy a elektromobily za vhodnou alternativu, nemá zkušenost s řízením těchto vozů dokonce 91 % respondentů. „Nejhlasitější kritici elektromobilů každoročně ubývají, naopak roste v desítkách procent počet nerozhodnutých řidičů, kteří chtějí vozy s alternativními pohony vyzkoušet nebo o nich silně uvažují, Pro ně je operativní leasing optimální volbou, protože si mohou takový vůz na tři roky vyzkoušet a poté se mohou rozhodnout, zda u tohoto typu pohonu zůstanou, nebo se vrátí k vozům se spalovacími motory,“ uzavírá Jiří Solucev ze společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing ekologických vozů.