Když se přepravní vozíky bez řidiče (FTF) pohybují sklady nebo výrobními halami, stávají se skutečnými sběrači dat. Dat, která mohou být ovšem ihned opět vymazána. „To je obrovské plýtvání,“ míní Bengt Abel, vedoucí projektu ve společnosti STILL. Mezinárodní výzkumný projekt ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) chce proto ukázat metody, pomocí kterých je možné tyto cenné informace výhodně využít.
Data získaná prostřednictvím senzorů a kamer se mohou na cloudu ARIBIC použít k vytváření 3D map skladů nebo výrobních zařízení, které jsou stále aktuální. „S využitím těchto aktuálních dat senzorů vytváříme živé dvojče prostředí a můžeme tak zobrazovat a sdílet relevantní informace téměř v reálném čase,“ popisuje Bengt Abel základní myšlenku výzkumného projektu. Oproti současné metodě, při které se po nasnímání k určitému okamžiku vytvoří neměnný 3D obraz prostředí, zůstávají obrazy generované platformou ARIBIC dynamické a neustále aktuální. „Když vysokozdvižný vozík nebo manipulační technika bez řidiče projíždí prostředím, zaznamená jeho senzorika i nejmenší změny a předá je na platformu ARIBIC. V kartografii interiéru využívající umělou inteligenci se tyto změny, například posunutý regál nebo nově odstavená paleta, ihned zohlední a nahrají zpět do systému,“ říká expert STILL.
Enormní užitek pro uživatele
Pro lokalizaci a navigaci přepravních vozíků bez řidiče v jejich pracovním prostředí budou nejdříve potřeba 3D mapy ve vysokém rozlišení se sémantickými informacemi. Provozovatelé skladů nebo výrobních hal tak neustále vědí, kde se jejich vozíky nacházejí. S touto informací lze optimalizovat plánování provozu nebo výrobního závodu. Například lze jednoznačně identifikovat, ve kterých částech skladu se jezdí hodně nebo málo nebo které uličky jsou častěji přidělované a tím blokované. S těmito informacemi je možné regály (nejdříve) virtuálně přesouvat nebo nově uspořádávat výrobní plochy. Bengt Abel: „Uživatelé budou s novou možností permanentního zaznamenávání pracovního prostředí moci optimálně navrhovat a využívat své sklady a výrobní haly. Poprvé získají podrobný přehled, co se v jejich provozech přesně děje.“ Podle vyjádření experta STILL si lze představit nepřeberné množství dalších možností využití, které staví na výsledcích projektu ARIBIC. „Již dnes máme velkolepé nápady. Jsem si však naprosto jistý, že jich v budoucnu ještě hodně přibude.“
Projekt ARIBIC
Projekt ARIBIC byl zahájen v březnu tohoto roku. Dokončení je plánováno na čtvrté čtvrtletí roku 2023. Na mezinárodním výzkumném úkolu se vedle konsorciálního vedoucího, společnosti STILL, podílí ještě Technologický institut v Karlsruhe (Karlsruher Institut für Technologie (KIT)), univerzita Toronto s laboratoří STARS a kanadský výrobce senzorů LeddarTech. Projekt podporuje Spolkové ministerstvo pro hospodářství a energie (BMWi) a Industrial Research Assistance Program kanadského National Research Council (NRC IRAP). Společnost STILL, poskytovatel intralogistických řešení z Hamburku, poskytla pro výzkum svůj úspěšný model OPX iGo neo – autonomní vychystávací vozík, který je již výborně vybavený senzorikou a kamerami. „Nyní se vyplácí naše včasné aktivity v oblastech automatizace, robotiky a digitalizace. Již dlouhá léta pracujeme na řadě řešení pro naše vozíky využívající senzory, která se postupně dostávají do sériové výroby. To je důležitým předpokladem k tomu, abychom se vůbec mohli na takovém projektu podílet,“ zdůrazňuje Bengt Abel. Více na www.still.cz