První železniční trať na solární energii na světě je funkční ve Spojeném království. Její inovátoři provedli pilotní test na trase Network Rail’s Wessex a považují tuto technologii za plně provozuschopnou.

Trasa Wessexu byla přímo napájena solární energií dodávanou z nedaleké solární farmy poblíž města Aldershot v hrabství Hampshire. Solární energie byla dříve použita k pohonu. Ale železnice je první, kdy byly energetické sítě úplně obejity.

Společnost Riding Sunbeams, skupina inovátorů, kteří vyvinuli železnici na solární pohon, uvedla, že obnovitelný zdroj energie bude nejen šetrný k životnímu prostředí – nabízí také cenově dostupnější alternativu k fosilním palivům.

„Pomáháme tímto způsobem zbavit železnici fosilních paliv, snížit provozní náklady a zvýhodnit místní komunity a současně pomoci řešit klimatickou krizi,“ uvedl Leo Murray, ředitel společnosti Riding Sunbeams.

Do konce roku 2020 tým plánuje vybudovat a propojit první solární farmu ve světě s komunitou a dopravou po železnici ve Velké Británii.

Vytvoření železnice na solární pohon

Projekt je založen na dřívějším výzkumu charitativní skupiny pro změnu klimatu Possible, poté známé jako 10:10 Climate Action. Studii provedli odborníci z Imperial College London, Community Energy South a Turbo Power Systems, z nichž někteří jsou součástí Riding Sunbeams. Zkoumali, zda by solární farma mohla přímo napájet železnici a poskytovat tak trakční sílu vlakům.

Zjistili, že solární fotovoltaika instalovaná v blízkosti železniční trati může být připojena přímo k elektrifikované trati a zcela obejít energetické sítě.

Solární železnice měla svůj první zkušební provoz v roce 2019. Tým postavil solární farmu složenou ze 100 solárních panelů a připojil ji k trase Wessex. Železnice fungovala na 30 kilowattů energie; vlaková signalizace, světla a samotná trať ožily sluneční energií.

Tým nezaznamenal žádnou poruchu systému a pilotní testování považoval za úspěšné. Specialisté uvedli, že tato technologie má obrovský potenciál ve Velké Británii a v mnoha zemích po celém světě.

Pouze ve Velké Británii by solární farmy mohly napájet 20 procent sítě Merseyrail v Liverpoolu a 15 procent příměstských tras v Kentu, Sussexu a Wessexu. Vládní dotace nebude nutná, protože tato technologie je levná, uvedla Riding Sunbeams. Solární farmy by také mohly být ve vlastnictví komunit a dojíždějících, což znamená, že zisky ze železniční dopravy se vrátí do fondů místních komunit. Solární železnice navíc představuje dokonalou součinnost mezi solární energií a železnicí.

„Sblížení největšího uživatele elektřiny ve Velké Británii, železnice, s oblíbeným národním zdrojem energie, solární energií, vypadá jako začátek dokonalého vztahu,“ řekl Murray.

Společnost Riding Sunbeams v současné době uzavřela partnerství se společností Network Rail za účelem zdokonalení technologie solární energie. Vědci z University of Birmingham také přispívají k projektu zkoumáním možnosti připojení mnohem větších solárních plošin k železničním sítím ve Velké Británii.

„Máme ambice rozšířit tuto technologii v celé síti, pokud by se tento demonstrační projekt osvědčil, abychom mohli poskytnout ekologičtější a lepší železnici pro naše cestující a širší veřejnost,“ řekl Stuart Kistruck, ředitel správy majetku Network Rail’s Wessex Rout.

Kromě solárních železnic byly v poslední době ve Velké Británii vyvinuty také vodíkové vlaky. Tyto vlaky nevypouštějí žádné skleníkové plyny, pouze vodní páru. Vědci vyvinuli vodíkový pohonný systém, který lze namontovat na jakýkoli starý nebo nový vlak. To by mohlo ušetřit spoustu zdrojů, protože stávající modely nemusí být nahrazeny novými, aby vyhovovaly vodíkovému zařízení.

Zdroj: https://www.science.news/2020-09-11-solar-powered-railway-line-now-operating-uk.html