Počet elektromobilů na unijních silnicích stabilně roste. Za poslední 4 roky vrostl počet prodaných vozů na elektřinu desetinásobně. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců aut (ACEA). Podle nich jezdí v současnosti každé páté nové auto prodané v Unii na elektřinu. A podle odborníků bude počet elektroaut narůstat, globální studie KPMG GlobalAutomotiveExecutiveSurvey 2021 předpovídá, že do osmi let bude polovina nových aut Evropě poháněna elektřinou.
Náklady elektromobilů se vyrovnají s konvenčními auty v roce 2030
Podle průzkumu KPMG se přibližně za osm let vyrovnají celkové náklady na nákup a provoz elektromobilů s náklady na vozy se spalovacími motory. Tento názor zastává 77 % z více než 1000 respondentů průzkumu z řad globálních výrobců aut, nákladních vozů, dodavatelů energií pro automobilový průmysl nebo technologických společností. „K vyrovnání nákladů na pořízení a provoz elektromobilů s vozy na konvenční pohony by mohlo dojít i dříve. Vliv na to bude mít vývoj cen bateriových článků, které ovlivňují cenu elektromobilů a také zvyšující se cena ropy. S masovým rozšířením elektromobilů se budou zlevňovat použité technologie a tím klesne v relativní hodnotě vůči kupní síle řidičů i jejich cena,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval pro elektromobilitu.
Dobíjení z veřejné sítě? Maximálně půl hodiny
Průzkum KPMG také ukázal, že trpělivost uživatelů elektromobilů k době nabíjení z veřejné sítě je omezená. Více než tři čtvrtiny respondentů odpovědělo, že maximální doba, po kterou jsou ochotni čekat na dobití elektromobilu do 80 % kapacity baterie, je 30 minut. „Většina řidičů elektromobilů své vozy dobíjí buď z domácí nebo firemní třífázové zásuvky či wallboxu, vysokorychlostní dobíječky využívají buď nouzově v městském provozu, nebo při delších cestách. Rychlost nabíjení přímo ovlivňuje konkurenceschopnost elektromobilů vůči vozům se spalovacími auty. Proto dealeři či leasingové společnosti nabízejí k elektroautům kompletní servis v podobě instalace wallboxů či univerzálních nabíjecích karet,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek z Arvalu, který poskytuje operativní leasing elektromobilů.
Rozvoji elektromobility v EU nahrávají firmy a leasingové společnosti
Firmy volí zařazování elektrických vozů do svých flotil nejen z důvodu nižších nákladů na servis, ale také kvůli firemní image a plnění interních cílů uhlíkové neutrality. Na zvýšenou poptávku reagují i leasingové společnosti, například Arval hodlá do roku 2025 provozovat 700 tisíc elektrifikovaných vozidel, což by představovalo více než třetinu celkově provozovaných vozů v zemích, kde společnost působí.
Výstavba dobíjecích stanic prodejům elektroaut nestačí
Zvyšujícím se prodejům podle asociace ACEA nestačí výstavba dobíjecích stanic. Zatímco prodeje nových vozů vzrostly od roku 2017 v EU více než desetinásobně, ve stejném období se zvýšil počet dobíječek pro elektromobily jen 2,5 krát. „Výstavba dobíjecích stanic je také značně nerovnoměrná, celých70% z celkového počtu jich je pouze ve třech zemích EU – Nizozemsku, Francii a Německu. České dobíječky zabírají jen 0,5 % z celkového počtu, ačkoli jejich množství neustále roste. Do budoucna bude nutné stavbu dobíjecí infrastruktury ještě více iniciovat pobídkami pro soukromé firmy. Finance by měly směřovat především do zemí střední a východní Evropy s prozatím nižší kupní silou,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek z Arvalu.