Nejnovější generátor s průchozím hřídelem od ABB umožní provozovatelům lodí využít výhod efektivity, výkonu a spolehlivosti technologie permanentních magnetů. Nový generátor přináší flexibilitu a snadnou instalaci na širokou škálu plavidel, včetně lodí na sypký náklad, kontejnerových lodí, tankerů na kapalný zemní plyn a trajektů přepravujících cestující a auta.
Generátor AMZ 1400 s permanentními magnety je optimalizován pro napájení z frekvenčního měniče. Má lepší účinnost než asynchronní nebo synchronní stroje při plném i částečném zatížení. To pomáhá snížit náklady na palivo až o 4 procenta a nabízí dobu návratnosti dva až čtyři roky. Vysoká účinnost generátoru snižuje také emise CO2 o několik tun za každý den na moři.
Kompaktnost generátoru zmenšuje půdorys zařízení o přibližně 20 procent ve srovnání s konvenčním synchronním nebo asynchronním generátorem. Hmotnost generátoru je nižší zhruba o 30 procent. Jednotka se také v loděnici jednodušeji instaluje, protože mezilehlý hnací hřídel je namontován na generátor a poté zvednut do plavidla a tam ustaven.
Juha-Pekka Kivioja, globální produktový manažer ABB pro velké motory a generátory, řekl: „Technologie permanentních magnetů ABB se během tří desetiletí prokázala jako inherentně spolehlivá ve velkých motorech a generátorech, v pobřežních větrných turbínách a pohonných aplikacích. Aplikace permanentních magnetů na generátory s průběžným hřídelem je významným krokem, který pomáhá energetickým systémům plavidel sladit se s cíli stanovenými Mezinárodní námořní organizací (IMO) pro index energetické účinnosti (EEDI), index energetické účinnosti existujících lodí (EEXI) a indikátor uhlíkové intenzity (CII). Zvýšení energetické účinnosti dělá z hřídelového generátoru s permanentními magnety důležitý prostředek pro snižování emisí u větších plavidel.“
Kromě nově postavených plavidel je technologie permanentních magnetů ABB relevantní také pro stávající lodě, kde dodatečné vybavení nabízí praktickou možnost pro zlepšení energetické účinnosti a snížení emisí.
Existují tři možné režimy provozu hřídelového generátoru ve spojení s hlavním hnacím motorem. V režimu odběru energie (PTO Power Take Out) dodává energii do elektrické sítě plavidla. To optimalizuje využití velkého motoru a zároveň eliminuje potřebu provozu pomocných generátorů, šetří náklady na palivo a snižuje emise.
V režimu Power Take In (PTI) generátor s průběžným hřídelem funguje jako synchronní motor pro dodatečné zvýšení výkonu pro pohon lodního šroubu. AMZ může také pracovat v režimu Power Take Home (PTH) pro nouzový pohon v případě selhání hlavního motoru.
Kombinace generátoru s průběžným hřídelem, který využívá permanentních magnetů, může také pohánět dokormidlovací zařízení, umožnit propojení stejnosměrných zdrojů nebo spotřebičů či umožnit propojení pevnina – lodˇ. V rámci své první objednávky ABB dodá AMZ generátory pro flotilu dvanácti dvoupalivových lodí pro sypké náklady o kapacitě 210 000 dwt vlastněných společností Himalaya Shipping se sídlem na Bermudách.