Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) i loni nadále rostl. Se zdražujícím benzínem se opět zvyšuje cenová výhodnost plynu, přibývají ale také další benefity. Letošní novinkou je 50% sleva na dálniční známku i rozšíření výrazné slevy 2 Kč/kg CNG, kterou podnikatelé budou moci v tomto roce využít již u stovky plnicích stanic, tedy u téměř poloviny. Od loňska je k dostání bioCNG (biometan) vyrobené z biologicky rozložitelného odpadu. Například u plnicích stanic E.ON Energie se bude letos prodávat již z 80 % právě biometan. Pohon na CNG je nově dostupný také u čtvrté generace Octavie. Přečtěte si souhrn stávajících výhod i novinek u vozů na zemní plyn.
Ve srovnání s benzínem ušetříte 11 Kč na litru
Velkou výhodou CNG je cena. Ve srovnání s benzínem a naftou je totiž stlačený zemní plyn zatížen výrazně nižší spotřební daní. Ta činí u nafty 9,95 Kč/l, u benzínu za každý litr dokonce 12,84 Kč. Množství CNG, které co do obsahu energie odpovídá litru benzínu, je metr krychlový, a spotřební daň za tento objem CNG činí jen 2,80 Kč. Je tedy o více než deset korun nižší než u benzínu. Aktuální cena benzínu se navíc v poslední době vyšplhala v průměru k téměř 31 Kč/l. CNG nyní stojí průměrně 27,50 Kč/kg, což odpovídá 19,64 Kč/m3. To znamená, že jezdit na CNG je cenově totéž jako ušetřit 11 Kč na každém litru benzínu.
Co měsíc, to nová plnicí stanice
Síť plnicích stanic CNG se neustále rozrůstá. Už více než před rokem byla v Česku zprovozněna dvoustá plnička, a to v Šumperku společností innogy Energo. Ta v tuzemsku současně provozuje největší síť plniček, aktuálně jich je 65. Celkově fungovalo v Česku ke konci roku 2020 již 219 CNG stanic, které jsou rovnoměrně zastoupeny po celém území. S tímto počtem navíc Česko podle Českého plynárenského svazu (ČPS) disponuje třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Při srovnání s rokem 2019 je to o 12 plniček více, v průměru tedy každý měsíc přibude jedna nová. A celkový počet narůstá neustále. Například podle sdělení společnosti E.ON Energie, která v Plzni aktuálně uvedla do provozu svoji 31. stanici, přibydou v její síti do konce roku další dvě stanice – jedna v Českých Budějovicích a druhá v Brně. Innogy Energo hodlá letos zprovoznit novou plničku v Praze.
S jedinou CNG kartou lze ušetřit 2 Kč/kg u téměř poloviny plnicích stanic
Od letošního února se také výrazně rozrostl počet plnicích stanic, na nichž mohou firmy i živnostníci využívat zvýhodnění 2 Kč/kg CNG. „Nově umožňujeme odběry CNG s trvalou slevou rovněž v síti plnicích stanic společnosti E.ON Energie. Spolu s největší sítí innogy Energo to bude během tohoto roku skoro sto plnicích stanic, což představuje téměř polovinu celé tuzemské sítě,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „S dvoukorunovou slevou se tak zákazník v průměru dostává asi na 25,50 koruny za kilogram, což znamená asi 18,20 koruny za metr krychlový CNG. A to představuje za odpovídající množství CNG úsporu asi 12 korun a 80 haléřů ve srovnání s litrem benzínu,“ doplňuje Damir Duraković a připomíná, že jde o snadno dostupný benefit, který není podmíněn minimálními odběry. Může ho tak využít i živnostník provozující byť jediný automobil.
Široká nabídka modelů, nedávno představena nová Octavia
Podle ČPS loni spotřeba zemního plynu v dopravě nadále rostla, a to i přes pokles spotřeby konvenčních paliv benzínu a nafty kvůli pandemickým omezením. V souladu s tím se zvýšil i počet automobilů poháněných CNG. Ten se již přiblížil ke 28 tisícům. Zájem o plynovou mobilitu v ČR tak podle ČPS loni překonal očekávání. Velkou výhodou tohoto alternativního paliva je též široká nabídka různých modelů vozidel, kterých jsou k dostání desítky. Kupříkladu na konci února informovala Škoda Auto o doplnění nabídky svých CNG vozů na stlačený zemní plyn o novou Octavii čtvrté generace s motorem 1,5 G-TEC o výkonu 96 kW. Jde o zážehový motor TSI, jenž je kromě stlačeného zemního plynu schopen spalovat i benzín. CNG je však u tuzemské automobilky dostupné i pro další modelové řady Scala a Kamiq, a to s motorizací 1,0 G-TEC s výkonem 66 kW.
Levnější dálniční známka, nulová silniční daň
Dalším výrazným benefitem pro majitele CNG automobilů je sleva na dálniční poplatky. Zákon od nich už dříve osvobodil například elektromobily. Od letoška nově platí zvýhodnění také pro vozy na CNG, a to ve formě 50% slevy. Zatímco roční poplatek za dálnice činí letos u konvenčních paliv 1 500 korun, u vozů na CNG zaplatíte jen 750. Stát samozřejmě nadále zvýhodňuje CNG pro podnikatele, a to osvobozením od silniční daně u vozidel na CNG s největší povolenou hmotností do 12 tun. To představuje další úsporu dle objemu válců v řádu tisíců korun ročně.
BioCNG – ještě větší ekologický přínos
Už loni se na plnicích stanicích CNG objevila poměrně revoluční novinka: biometan, tedy bioCNG. Jde o emisně čistou variantou CNG vyrobenou z biologicky rozložitelného odpadu. I když je klasické CNG šetrnější k životnímu prostředí, stále jde o fosilní palivo. Význam bioCNG ale spočívá v tom, že pochází z obnovitelných zdrojů a má z hlediska celého životního cyklu paliva výrazně nižší uhlíkovou stopu. Jeho spalováním se do ovzduší uvolní až o 60 % méně emisí oxidu uhličitého než při spalování tradičního CNG. Oproti konvenčním motorovým palivům je to pak až o 80 % méně.
V loňském roce prodej bioCNG úspěšně otestovala společnost innogy Energo. „Reakce zákazníků byla pozitivní, a tak máme letos zajištěny objemy bioCNG již na celý rok a na plnicích stanicích předpokládáme pro každý měsíc jeho podíl ve výši asi 13 procent,“ uvádí mluvčí firmy Pavel Grochál. Výrazný posun nastal v této oblasti na plničkách společnosti E.ON Energie, která již loni vykázala 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. „Letos se nám objem biometanu na našich plničkách podařilo výrazně navýšit, takže podíl bioCNG na našich prodejích bude dokonce 80procentní,“ uzavírá Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.