Někteří tradiční dodavatelé si začínají uvědomovat neudržitelnost svých předchozích ceníků. Je dobře, že se je snaží dělat pro domácnosti a firemní klienty vstřícnější. I přes jednorázové snížení zůstávají ale jejich ceny elektřiny vysoké. Centropol svým zákazníkům nabízí produkty o poznání atraktivnější, říká Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol.

Tradiční dodavatelé tedy zahýbali svými cenami. Překvapilo vás toto rozhodnutí?

Spíše by mě překvapilo, kdyby dominantní hráči svou cenovou politiku nechali beze změny. Zejména jejich ceny elektřiny u produktů na dobu neurčitou byly mimořádně vysoké a významně překročily cenu 2000 Kč za megawatthodinu. Cenové rozdíly na trhu byly propastné.

Budete v Centropolu na změny ceníků konkurence nějak reagovat?

V Centropolu snižujeme náklady zákazníkům průběžně a máme pro ně ceny trvale velmi výhodné.

Lidé mají rádi jasná srovnání, můžete být konkrétnější?

Když největší dodavatel energií v této zemi na konci září s pompou oznámil, že mění ceny, srovnali jsme jeho nový ceník s tím naším. Náš zákazník by v rámci dvouletého kontraktu ušetřil na elektřině za rok 750 korun, u plynu by to byla suma bezmála dvakrát vyšší. A to nemluvím o akčních produktech, které jsou o desítky procent levnější než zveřejněné zlevnění největších dodavatelů elektřiny.

S čím mohou počítat zákazníci, jejichž produkt je vázaný na aktuální tržní cenu?

Zákazníci, kteří mají sjednaný produkt s aktualizací sazby podle vývoje ceny na velkoobchodním trhu, získávají benefit nižší ceny automaticky. Těmto zákazníkům klesne cena elektřiny od ledna průměrně o 100 Kč za megawatthodinu a cena plynu o 150 Kč za megawatthodinu.

Proč Češi vlastně stále zůstávají u tradičních dodavatelů, když by přechodem ke konkurenci mohli ušetřit tisíce korun ročně?

Máte pravdu, tradiční hráči na trhu dodávají energie do zhruba 75 % odběrných míst a ročně změní dodavatele elektřiny a plynu méně než 10 % odběrných míst. Stojí za tím pravděpodobně jistý konzervatismus, ale také fakt, že lidé třeba nerozumí jednotlivým položkám ve faktuře a neumějí si spočítat, kolik změnou dodavatele ušetří. Dalším důvodem je, že tím nechtějí ztrácet čas, nebo se bojí komplikací při převodu a ukončování smlouvy s aktuálním dodavatelem.

Je opravdu změna dodavatele tak komplikovaná?

Vůbec ne. Spousta lidí je ochotných porovnávat nabídky jednotlivých supermarketů a kupovat zboží ve slevách, aby ušetřili desítky nebo stovky korun. Což je samozřejmě v pořádku, ale zabere to určitý čas. Přitom podepsat smlouvu s novým dodavatelem elektřiny nebo plynu zabere asi 20 minut a ušetříte tím tisíce.

Jak mám tedy přesně postupovat, když chci změnu provést?

Stačí zajít na webové stránky nového dodavatele a požádat ho o nabídku online. Zároveň s ní vám vypočítá i roční úspory oproti cenám u stávajícího dodavatele, stačí znát výši spotřeby, kterou najdete v ročním vyúčtování. Obzvlášť pokud jste dodavatele energie ještě nikdy neměnil, bude úspora opravdu příjemná. Pak už jen stačí podepsat s novým dodavatelem smlouvu a plnou moc, která ho opravňuje vyřídit celý převod za vás. Je to zdarma a nemáte s tím žádné zařizování. Smlouvu již dokonce ani nemusíte vyzvedávat na poště a posílat ji novému dodavateli zpět. Dodavatel vám ji pošle kurýrem, případně vám ji umožní podepsat digitálně.

Velká část nákladů na energie nezávisí na dodavateli. Jakou část je možné jeho změnou ovlivnit?

U standardního bytu pro čtyřčlennou rodinu se dodavatel na faktuře za elektřinu podílí zhruba jednou třetinou a tuto část může zákazník ovlivnit změnou dodavatele. Zbylé náklady jdou na distribuci, daně a poplatky na obnovitelné zdroje. U plynu je poměr nákladů na distribuci nižší a zákazník tak změnou dodavatele obvykle dosáhne vyšší úspory než u elektřiny.