Cílem letní akce ČEZ úsporný dům je demonstrovat na příkladu konkrétního zákazníka, jak moc může běžná česká domácnost v rodinném domě ušetřit díky správně zvolené fotovoltaice a tepelnému čerpadlu. Během června, kdy probíhala registrace zájemců z řad zákazníků ČEZ Prodej, se přihlásilo přes 1 300 domácností. Kdo z vybraných 10 finalistů nakonec technologie v hodnotě až 600 000 Kč získá, rozhodnou svými hlasy české domácnosti. Hlasovat mohou až do 31. 8. na webu ČEZ Akademie. Z průzkumů vyplývá, že většina lidí výši úspor, jakou jim mohou přinést fotovoltaika nebo tepelné čerpadlo, výrazně podceňuje.
Fotovoltaika na míru nemovitosti s výkonem až 10 kWp, Battery Box pro ukládání energie, tepelné čerpadlo Mitsubishi a navíc bezplatná instalace všech zmíněných technologií, to vše získá domácnost, která obdrží od české veřejnosti nejvíce hlasů v závěrečné části letní akce ČEZ úsporný dům. Do finále se dostalo celkem 10 z 1 341 přihlášených rodin z celé České republiky, hlasy jim lze přidělit až do konce srpna.
Prostřednictví akce úsporný dům chce ČEZ Prodej upozornit na potenciál energetických úspor, když si běžná domácnost pořídí fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo. Z průzkumů totiž vyplývá, že většina lidí výši úspory, jakou jim tyto technologie mohou přinést, výrazně podceňuje. Odhady, kolik si myslí, že by jim fotovoltaika ročně mohla uspořit, se v průměru pohybují kolem 7 000 korun za rok. Většina zákazníků ČEZ, kteří si soláry pořídili, ale ve skutečnosti ušetřila trojnásobnou částku, tedy přes 20 000 korun. U tepelného čerpadla nahrazujícího elektrokotel je ten rozpor mezi odhadovanou a reálnou úsporou ještě mnohem vyšší.
„Víme, že o instalaci fotovoltaiky uvažuje zhruba čtvrtina domácností, které bydlí v rodinném domě, o tepelném čerpadlu pak 14 %. Těm, kdo váhají, zda se jim investice do úsporných technologií vyplatí, chceme na příkladu běžné české rodiny ukázat, jakým způsobem fotovoltaika a tepelné čerpadlo spotřebu energií ovlivní. Bude to takový náš vzorový příklad, ale ne vymyšlený od stolu, ale z reálného života,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Podle posledního průzkumu společnosti IPSOS z letošního jara povedlo nějaká úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby energie v posledním roce 60 % lidí, téměř polovina respondentů (47 %) chce pokračovat v úsporách i nadále. Informace o tom, jak efektivně šetřit, očekávají lidé zejména od svých dodavatelů energií. Web ČEZ Akademie nabízí desítky videí a článků s odbornými radami zaměřenými na energetické úspory, v průběhu roku také odborníci navštěvují v rámci roadshow města po celé České republice a řeší s lidmi konkrétní případy úspor.