Masivní nástup autonomních strojů aktuálně míchá kartami v oblasti úklidu, správy a fungování na mnoha pracovištích, ve veřejných budovách a prostorech. Prosazují se zejména ve velkých halách, průmyslových podnicích, retailu, ale i v kancelářských budovách.
„Klíčovým přínosem úklidových robotů je zvýšení produktivity a efektivity úklidových prací. Není potřeba tolik úklidových pracovníků, kterých je na trhu navíc nedostatek, dochází také k mnohonásobnému zvýšení efektivity práce lidských zdrojů a díky tomu dochází k úspoře hodinové dotace na lidský personál. Autonomní úklidové stroje dokáží také vykonávat opakovanou činnost s vysokou přesností. Díky tomu se minimalizují rizika lidských chyb a zlepšuje se kvalita úklidu,“ říká Tomáš Nedvídek z SSI Group a dodává: „Roboti mohou pracovat nepřetržitě bez potřeby přestávek na odpočinek, je tak možné zkrátit dobu potřebnou na úklid, což vede k úsporám nákladů.“
Pro představu: na jedno nabití autonomní mycí stroj s výkonem 2500 m2 za hodinu dokáže vyčistit podlahovou plochu obchodního centra, venkovního parkoviště či haly. Na jedno nabití cca 15000 m2 navíc s plánovanou rezervou.
„Využití robotů může snížit riziko úrazů při práci, které by mohly vzniknout při manuálním úklidu. Úklidoví pracovníci také nemusí přicházet do kontaktu s chemickými a jinými škodlivými látkami a vlivy. Autonomní stroje také potřebují menší množství čisticích prostředků,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Jaký vývoj a trendy můžeme očekávat?
Autonomní stroje dokáží sbírat data o chování lidí v budovách, vytíženosti, ale i samotných úklidových pracích, což lze následně využít k optimalizaci úklidových plánů a procesů. Tato data mohou být použita k určení prostor, na které je potřeba se častěji či intenzivněji zaměřit. A naopak, kde je vhodné ubrat, třeba právě díky výrazně menšímu používání prostor.
Robotické úklidové stroje budou stále sofistikovanější. Vývoj nových technologií a programování umožní robotickým úklidovým strojům být schopnější a přizpůsobivější různým podmínkám a typům úklidu.
„Budeme se moci těšit na širší propojení s dalšími technologiemi. Autonomní úklidové stroje budou stále více integrovány s dalšími technologiemi, jako jsou senzory a umělá inteligence. Tím se bude zlepšovat jejich efektivita a schopnost se přizpůsobit různým situacím,“ zdůrazňuje Tomáš Nedvídek a dodává: „Bude také hrát stále významnější roli udržitelnost. Pro mnoho firem a organizací se jedná o velmi důležitý aspekt, a proto se očekává, že robotické úklidové stroje budou i díky své šetrnosti k životnímu prostředí více poptávány a využívány.“
Roboti v úklidu mohou pomoci také ke splnění nových norem ESG
ESG totiž již není otázkou jenom vybraných, nejčastěji velkých korporací. Brzy se bude týkat i malých a středních podniků, a to již od roku 2025. A pomoci k tomu mohou právě robotická řešení v rámci služeb integrovaného facility managementu, mezi které bezpochyby patří i úklidový servis. Firmy tak mohou nasazením robotů do úklidu vyřešit i tuto otázku.
„Firmy musí co nejrychleji hledat způsoby, jak minimalizovat svůj dopad na životní prostředí. Aby splnily nové evropské normy, musí zlepšovat mimo jiné pracovní podmínky pro své zaměstnance. Pomoci k tomu mohou také robotické úklidové systémy. Ty totiž mohou firmám snížit spotřebu vody, chemikálií, energií a také snížit množství odpadu, který produkují,“ uvádí Tomáš Nedvídek a dodává: „Tyto systémy také mohou pomoci minimalizovat negativní dopad na kvalitu vzduchu v budovách, což je důležité pro zaměstnance, kteří zde tráví většinu svého času. V oblasti sociálních faktorů může robotické čištění pomoci zlepšit podmínky pro úklidové zaměstnance. Sníží totiž jejich fyzickou námahu a tímto způsobem přispívá ke zlepšení jejich zdravotního stavu a zvýšení jejich spokojenosti s pracovním prostředím.“
„Robotické stroje jsou efektivnější a spotřebují méně energie než tradiční úklidové metody, což snižuje zátěž pro životní prostředí. Kromě toho mohou robotické stroje provádět čištění a úklid s menším množstvím chemických látek, což také přispívá k trvalé udržitelnosti,“ uzavírá Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.