Prodej velkých nákladních vozidel na elektřinu roste rychleji, než kdykoliv v minulosti. V Evropě trh elektrických vozidel nad 16 tun vzrostl v roce 2022 oproti roku 2021 o 200 % a podobným tempem rostou i prodeje v Číně a USA.
Mezi sedm největších výrobců elektrických náklaďáků patří v současné době Volvo, Tesla, BYD, Daimler, Nikola Motors, Kenworth a Peterbilt. Lídrem je společnost Volvo Trucks, která loni prodala více než 4 300 elektrických nákladních vozidel v 38 zemích světa. V USA to byla téměř polovina všech nových elektrických náklaďáků a v Evropě mělo Volvo podíl 32 %. Do roku 2030 chce švédská automobilka dosáhnout toho, aby polovinu celosvětových prodejů nových nákladních vozidel tvořila elektrická auta.
Významným hráčem na americkém trhu je také tamní dcera čínské společnosti BYD. Čína v loňském roce zaznamenala největší počet nově přihlášených nákladních aut na světě a BYD vyrábí kromě elektrických osobních a nákladních aut i elektrické autobusy, školní autobusy a také např. popelářské vozy.
Společnost Tesla, která je uznávaným globálním průkopníkem elektromobility, představila svůj prototyp tahače Tesla Semi už v roce 2017 s tím, že výroba bude zahájena v prosinci 2019. Nakonec ale první auta sjela z výrobní linky v Nevadě až loni v říjnu. Prvním zákazníkem se v prosinci stala společnost Pepsi, předběžné objednávky učinily také Anheuser-Busch, Walmart a UPS. Tesla se chlubí špičkovými funkcemi, které u konkurence nejsou dostupné. Systém rychlého nabíjení stejnosměrným proudem poskytuje výkon až 1 MW a Elon Musk tvrdí, že jeho Semi dokáže ujet přes 800 kilometrů na jedno nabití.
Další americká společnost, Daimler Truck North America, předala nedávno první z téměř stovky objednaných náklaďáků přední americké logistické firmě Schneider, která už nyní používá elektrická auta v přístavech a logistických centrech na jihu Kalifornie. Tahač Daimler eCascadia má dvě varianty s dojezdem 250 resp. 370 kilometrů. Jeho výrobce tvrdí, že dokáže nabít z nuly na 80 % kapacity už za 90 minut. Schneider plánuje výstavbu 16 nabíjecích stanic a očekává, že celá flotila elektrických kamionů bude plně provozuschopná do konce tohoto roku.
Nejsou to však jen zavedené automobilky, které se chtějí dostat na rostoucí trh s elektrickými nákladními vozy. Před zahájením sériové výroby stojí například britský startup Volta Trucks, který oznámil, že má objednávky na více než 300 vozidel Volta Zero v hodnotě desítek milionů USD. Jedná se o 16tunový nákladní automobil. Prototyp společnost loni na podzim testovala v extrémně horkých podmínkách a poté zahájila poslední fázi vývoje před komerční výrobou. Do roku 2025 chce Volta vyvinout další tři varianty.
V sektoru elektrických kamionů vznikají už i první aplikace. Například australský výrobce chladírenských nákladních vozů Eurocold spustil projekt Revora, který bude vyrábět plně elektrické chladící vozy v továrně v Brisbane.
Kamiony jsou největším zdrojem znečištění produkovaného automobily a podle analýz stojí za 70 % plynů tvořících smog a 80 % karcinogenních látek. To je hlavní důvod, proč elektromobilitu v sektoru nákladních aut stále víc podporují i některé vlády. Americké ministerstvo dopravy nedávno schválilo dotaci více než 1,5 miliardy dolarů na výstavbu dobíjecích stanic, které by pokryly asi 120 tisíc kilometrů dálnic po celých USA. A společnost TeraWatt Infrastructure ze San Francisca oznámila, že vyvíjí první síť nabíjecích center pro těžká a středně těžká elektrická vozidla podél dálnice Interstate 10, která se táhne od Long Beach v Kalifornii až po El Paso v Texasu.
Na závěr je na místě otázka: Nezaspíme v Česku? Skutečností je, že nabíjecí stanice pro osobní automobily u nás rostou jak houby po dešti. O těch pro kamiony se příliš nehovoří.