Snaha o ozeleňování dopravy vzbudila v loňském roce zájem prvních řidičů o zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. V oblasti nákladní dopravy oslovila firmy úspornější alternativa k naftě v podobě zkapalněného zemního plynu (LNG). Zatímco spotřeba již zavedeného stlačeného zemního plynu (CNG) vyrovnala loňský rekordní výsledek, v případě LNG vzrostla o 57 % na 1,366 mil. m3. Hned v několika parametrech, včetně celkové spotřeby zemního plynu v dopravě, překonaly statistiky i predikce Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM).
„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS), a dodala: „Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na třicet šest. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších dvaceti tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na dvacet veřejných stanic.“
Celková spotřeba zemního plynu v dopravě dosáhla v ČR za rok 2020 v absolutních číslech 92,954 milionu m³. Tím překonala i nejoptimističtější scénář NAP ČM o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady NAP ČM o více než dva tisíce.
„O téměř třicet procent překonal predikce NAP ČM i aktuální počet autobusů na CNG. Celkem 1714 vozidel městské a příměstské hromadné dopravy dnes představuje již téměř deset procent celého vozového parku v ČR. Vysoký zájem v tomto segmentu potvrzuje i správně nastavenou dotační politiku, díky které se účinně daří snižovat emise z dopravy ve městech,“ uvedla L. Kovačovská.
V roce 2020 bylo uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG.
„Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku, pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu,“ uzavřela L. Kovačovská.
Vývoj prodeje zemního plynu v dopravě v ČR (v mil. m3)