Pavel Doucha, partner advokátní kanceláře Doucha Šikola advokáti

Ministerstvo průmyslu a obchodu posunulo do připomínkového řízení návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE). Jedná se o druhý zásadní návrh zákona letošního roku, v němž se mají stanovit vhodné oblasti pro rozvoj obnovitelných zdrojů a zjednodušit povolovací procesy.

„Návrh zákona reaguje na situaci, kdy na jedné straně existuje konsensus, že obnovitelné zdroje nám pro nejbližší roky jako jediná technologie mohou pomoci s dekarbonizací elektroenergetiky, na druhé straně se je ale nedaří povolovat dostatečně rychle.  I když jejich vlivy na životní prostředí jsou v porovnání s většinou ostatních energetických zařízení spíše menší.
Přiznejme si ale, že pokud by návrh zároveň nebyl transpozicí evropské legislativy (směrnice označované jako RED III), tak by asi nevznikl. Takže děkujeme, EU! :-).
Nyní je ale příležitost předložený návrh zákona poprvé veřejně kriticky zhodnotit. Na co bychom chtěli tedy upozornit?
1. Vyhlašování vhodných oblastí bude zcela na vůli státu, krajů a obcí. V zákoně není žádné vodítko či kritérium, že vhodné oblasti musí být v nějakém minimálním rozsahu stanoveny. Navrhuje se pouze procesní postup jejich vyhlašování.  Když tedy obce, kraje a stát nebudou chtít, žádné nevyhlásí.
2. Vyhlašování vhodných oblastí bude dost složitý proces. Proběhne souběžnou změnou územně plánovací dokumentace a vydání tzv. územního opatření. To bude znamenat mnoho komplikací na cestě k jejich schválení. Například – celostátní vhodné oblasti budou muset být zakotveny v územním rozvojovém plánu České republiky. Jde o jakýsi celostátní územní plán. Už jsme ho měli mít schválen několik let, ale na stole není ještě ani návrh. Když budou všichni ´makat´, mohou být celostátní vhodné oblasti třeba až někdy v roce 2028. Stačí to?
3. Předpokládá se, že pro každou vhodnou oblast bude existovat soubor podmínek, které musí investor do OZE splnit. V individuálních případech mu může orgán ochrany životního prostředí udělit výjimku z těchto podmínek. Obáváme se praxe, že podmínky pro realizaci OZE budou tak přísně nastavené, že bude nutné žádat o výjimky téměř vždy. A k žádnému urychlení tak nedojde.
4. Z výše uvedeného je vidět, že jsme z návrhu procesu vyhlašování vhodných oblastí poněkud rozpačití. O to důležitější je, jaká zjednodušující opatření budou přijata pro realizaci OZE mimo vhodné oblasti. I v tomto zůstává návrh zákona dosti za očekáváními. Zdálo by se třeba logické, že když má investor větrné elektrárny (VTE) kladné stanovisko k hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA), nemusel by automaticky žádat o změnu územního plánu, když VTE je stejně považována za veřejnou energetickou infrastrukturu. Chyba lávky, nic takového v návrhu nenajdete.
Ale nezoufejme, jde o první výkop návrhu zákona. Než bude schválen, bude snad ještě dost příležitostí výše uvedené a jiné připomínky uplatnit. Budeme jeho cestu legislativním procesem pozorně sledovat.“