Skupina Valeo, světový lídr v oblasti asistenčních systémů pro řidiče (ADAS), představila svou třetí generaci rotačního LiDARu, která bude uvedena na trh v roce 2024. Tato nová technologie, která nabízí výrazně vyšší výkon senzoru, činí autonomní mobilitu realitou a zajistí dosud nevídanou úroveň bezpečnosti silničního provozu.

Geoffrey Bouquot, ředitel pro výzkum, vývoj a strategii skupiny Valeo, řekl: „Třetí generace LiDARu je významným technologickým pokrokem směrem k autonomnímu vozidlu. Posílí technologické a průmyslové vedoucí postavení skupiny Valeo – dosud jediným dodavatelem na trhu, který v současnosti sériově vyrábí LiDAR senzory pro automobily. Náš cíl číslo jedna s tímto produktem zůstává stejný – zachraňovat životy na silnicích.“

Třetí generace LiDARu od Valeo poskytuje bezkonkurenční výkon, pokud jde o dosah, rozlišení a snímkovací frekvenci. Vytváří 3D obraz okolí vozidla v reálném čase rychlostí 4,5 milionu pixelů a 25 snímků za sekundu. Oproti předchozí generaci se rozlišení zvýšilo 12krát, dosah 3krát a pozorovací úhel 2,5krát.

Díky těmto technickým parametrům dokáže tento nový LiDAR vidět věci, které lidé, kamery a radary vidět nemohou. To znamená, že řízení může být delegováno na vozidlo v mnoha situacích (automatizace úrovně 2 a vyšší), včetně jízdy na dálnici při rychlostech až 130 km/h. I v takových situacích dokáže vozidlo vybavené třetí generací rotačního LiDARu vyřešit nouzové situace autonomně.

LiDAR společnosti Valeo detekuje, rozpoznává a klasifikuje všechny objekty umístěné v okolí vozu. Pokud se objekty pohybují, měří jejich rychlost a směr. Rotační LiDAR se dokáže přizpůsobit všem světelným podmínkám, ať už je oslnivě jasno nebo úplná tma. Dokonce měří hustotu dešťových kapek pro výpočet dostatečné brzdné dráhy. Sleduje blízká vozidla, i když již nejsou v zorném poli řidiče, a využívá algoritmy k předvídání jejich trajektorie a ke spouštění nezbytných bezpečnostních manévrů.

Díky těmto funkcím rotační LiDAR chrání osoby uvnitř vozu i jeho okolí – chodce, cyklisty a další účastníky silničního provozu. Kromě vozidel, která vybavuje, bude tento LiDAR prostřednictvím cloudu upozorňovat další vozidla na nebezpečí na silnici, takže i komunita těží z jeho schopností vnímání.

Valeo vyvíjí a vyrábí celý systém, včetně hardwaru, softwaru a přidružené umělé inteligence – „mozku“, který kombinuje nasbíraná data a umožňuje vozidlu okamžitě učinit správná rozhodnutí. Jeho software se automaticky přizpůsobuje prostředí a v průběhu času zlepšuje jeho výkon prostřednictvím pravidelných aktualizací.

Valeo LiDARy se vyrábí v Německu v závodě Valeo Wemding, kde se komponenty montují s mikronovou přesností. Výrobní linky závodu čerpají z nejmodernějších odborných znalostí skupiny Valeo v oblasti optiky, mechaniky a fotoniky (obor fyziky, který se zaměřuje na emisi a detekci světelných částic neboli fotonů). 300 inženýrů ze skupiny Valeo se věnuje výhradně této technologii, na kterou již bylo podáno více než 500 patentů.

Valeo bylo první a dodnes zůstává jedinou firmou v automobilovém průmyslu, která vyrábí rotační LiDAR ve velkých sériích. Vyrobilo již přes 150 000 kusů a 99 % vozů osazených tímto typem senzoru na celém světě je vybaveno právě Valeo rotačním LiDARem.

Až 30 % nových prémiových vozidel má do roku 2030 dosáhnout úrovně 3 autonomního řízení a k tomu bude muset být vybaveno technologií LiDAR. Stejně jako osobní automobily, budou muset být vybaveny jedním nebo více LiDARy i robotická taxi, doručovací droidi, autonomní nákladní auta, zemědělské stroje nebo těžební technika. Očekává se, že trh s LiDARy bude do roku 2030 představovat více než 50 miliard dolarů. Nová, třetí generace LiDARu společnosti Valeo bude klíčovým prvkem pro tuto zásadní změnu.