Největší tuzemský distributor zemního plynu společnost GasNet uspořádala společně s dalšími subjekty vůbec první konferenci o využití LNG v nákladní dopravě v České republice. Kromě představitelů GasNetu na konferenci vystoupili zástupci Ministerstva dopravy, VUT v Brně i dalších subjektů podílejících se na rozvoji tohoto efektivního a ekologického paliva v nákladní dopravě. Účastníci konference potvrdili dobrou perspektivu LNG v České republice.
První konference o využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní dopravě se konala formou videokonference za účasti více než 50 zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva dopravy, dopravců i dalších odborníků z oblasti nákladní dopravy a požární bezpečnosti staveb.
„Chtěl bych ocenit naše spolupořadatele Fakultu stavební VUT v Brně a Technologickou platformu Energetická bezpečnost ČR za spolupráci na přípravě a organizaci. Věříme, že vůbec první konference s tématikou využití LNG v nákladní dopravě významně přispěje k rozvoji LNG v tuzemsku,“ říká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet.
V Evropě je už přes 15 000 vozů na LNG, počet vozidel i stanic rychle poroste i u nás
Globální pohled na možnosti vyššího využití LNG v nákladní dopravě přinesl docent Zdeněk Dufek ze Stavební fakulty VUT v Brně. „Světový a evropský s LNG pochopitelně také poznamenala pandemie COVID-19, ale růst se i přes pandemii nezastavil a očekává se i v dalších letech. V současné době jezdí po evropských silnicích více než 15 000 nákladních aut na LNG, tento počet bude stále stoupat a také proto můžeme očekávat i rychlý růst počtu vozů i plnicích stanic také u nás,“ řekl mimo jiné Zdeněk Dufek.
Trend zvyšujícího se zájmu potvrdili i zástupci dovozců vozidel na LNG, což jsou v současné době značky Volvo, Scania a Iveco. V blízké budoucnosti by mělo být v České republice 18 LNG plnicích stanic, většina z nich bude v provozu do konce příštího roku.
GasNet už má 2 LNG stanice a podělil se o praktické zkušenosti
Program konference byl z velké části zaměřen na praktické aspekty a zkušenosti pro další rozvoj LNG. Velmi zajímavé přednášky se týkaly tankování vozů, projektování LNG stanic nebo dopravy LNG do České republiky. „Máme už roční zkušenosti z provozování stanice v Klecanech u Prahy, před týdnem jsme otevřeli naši druhou plnicí stanici v Mladé Boleslavi (na snímku). Jsem přesvědčen o tom, že právě naše praktické a pozitivní zkušenosti o bezpečném provozu stanic, nákladních aut, o rychlém natankování a třeba i informace o splnění tuzemských bezpečnostních norem posunou rozvoj LNG do další etapy. Diskuse nad obecnými i ryze provozními a technickými tématy nás hodně posunuly a jasně ukázaly perspektivu LNG v České republice,“ uzavírá Filip Dostál.