Prodeje elektromobilů v Česku meziročně stouply skoro trojnásobně. Zatímco v loňském roce bylo registrováno za leden až říjen 649 kusů bateriových elektrických vozů, letos je to 1888 aut. Vyplývá to z říjnové statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA). Podle jeho dat tvoří největší podíl nových registrací firemní vozy, přesto jsou české podniky v zavádění vozů na alternativní pohony zdrženlivé. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory se bateriové elektromobily objevují jen ve 4 % firemních flotil, což je čtyřnásobně méně než ve zbytku zemí EU.
Přes rostoucí prodeje hybridů a elektromobilů české firmy za zbytkem EU stále pozadu
Přestože prodeje elektromobilů a hybridů meziročně vzrostly, jsou české firmy v jejich zavádění stále za zbytkem zemí EU. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory nejčastěji tuzemské firmy provozují z alternativních pohonů vozy na stlačený zemní plyn CNG a full hybridy. Ačkoli auta na CNG jezdí v českých firmách stejně hojně jako ve zbytku EU, u hybridů za ostatními evropskými zeměmi zaostáváme. Elektromobily a plug-in hybridy využívají firmy v tuzemsku jen zřídka. „Přestože prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v Česku strmě rostou, ve srovnání s Evropou je Česko stále na konci evropského žebříčku. U plug-in hybridů nás překonávají i státy jako Polsko, Turecko nebo Rusko. Bateriové elektromobily provozuje čtyřikrát méně firem, než ve zbytku EU, kde podíl těchto vozidel ve firemních flotilách činí 16 %,“ uvádí výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti ARVAL, předního poskytovatele operativního leasingu.
Z alternativních pohonů vedou v Česku hybridy a CNG, firmy ale sází hlavně na naftu a benzín
Nejvíce vozidel na alternativní pohony se prodalo v kategorii hybridů. Jejich počet meziročně stoupl o třetinu, z 6615 na 9474 kusů, jak uvádí Svaz dovozců automobilů. Přes zvyšující se zájem české firmy stále sázejí na tradiční pohony, jak dokládá průzkum Arval Mobility Observatory. „České firmy pomalu testují vozy na alternativní pohony, nejvíce jsou využívány full hybridy a vozy na CNG. Stále však platí, že nejvíce jezdí ve firmách vozy se spalovacími motory, konkrétně 54 % vozidel na naftu a 42 % na benzín,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval a dodává: V poslední době však pozorujeme růst zájmu firem i malých podnikatelů a živnostníků o financování ekologičtějších vozů prostřednictvím operativního leasingu. Nový vůz s nižší uhlíkovou stopou a provozními náklady mají k dispozici už za první jasně danou splátku a mohou také využívat další výhody, například nulovou silniční daň či nulové poplatky za dálniční známku.
S rozvojem elektromobility pomohou leasingové společnosti
Elektromobilitu mohou podpořit leasingové společnosti. Kromě vysoké pořizovací ceny brání většímu rozvoji elektroaut nízká hustota dobíjecích stanic a také délka nabíjení vozů. Leasingové společnosti by tak mohli spolu s vozem dodávat i infrastrukturu, například dobíjecí systémy do firem i domácností, jak upřesňuje Tomáš Kadeřábek z Arvalu. „Elektromobily jsou dostupné ve stále širší nabídce modelů, což nám umožní každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit. Jejich rozvoji v tuzemsku by pomohla další zvýhodnění, například nižší či po vzoru jiných zemí nulové zdanění užívání služebního vozu pro soukromé účely. Spolu s vozem by pak leasingové společnosti měly dodávat i wallboxy pro dobíjení doma či v práci a v budoucnu i jednotný čip pro dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích.“