O více než 33 procent vzrostl v 1. čtvrtletí meziročně objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ. Téměř 800 tisíc kWh načerpaných od ledna do března je zhruba tolik, co e-auta „natankovala“ u stojanů ČEZ za celé pololetí roku 2019. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů v Mladé Boleslavi a v Praze. ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 280 veřejných dobíjecích stanic, z toho je 220 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
Zájem o energii z dobíjecích stojanů Skupiny ČEZ v České republice byl v období od ledna do března meziročně o třetinu vyšší, celkové počítadlo odběrů vyšplhalo na 793 tisíc kWh elektřiny. Takovou porcí energie naplní až po okraj své akumulátory 22 028 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Ve stejném období loňského roku si elektrická auta od stanic ČEZ odvezla 593 tisíc kWh. Za celý rok 2020 se statistika dobíjení dostala přes 2,4 milionu odebraných kWh. Z jednotlivých měsíců rostl meziročně nejvíce březen (72 %), který byl ovšem loni poznamenán první vlnou pandemických omezení.
Dobíjení elektromobilů roste i přes pandemická omezení, která se dotýkají i cestování. Naopak čerpání pohonných hmot se podle údajů ČAPPO loni snížilo a pokles je předpokládán i na první letošní kvartál.
„Vliv pandemie samozřejmě pozorujeme i v našem sektoru, ale rozvoj elektromobility má přesto vyšší dynamiku a my mu rozšiřováním našich služeb jdeme naproti. Od začátku pandemie jsme spustili novou zákaznickou aplikaci, postavili dalších víc než 80 stanic a nabízíme možnost dobití v lokalitách skutečně po celé České republice. Pokud dosavadní letošní tempo čerpání u našich stojanů udržíme, úrovně loňských celoročních odběrů dosáhneme někdy během září. Celkově by elektromobily letos měly u stojanů ČEZ načerpat přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
Zatímco v minulých letech řidiči preferovali častější odběry o menších objemech, v období pandemie se tento trend otočil. Šoféři využili letos dosud dobíjecí stanice ve 43 466 případech, a průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 16,3 kWh elektřiny. Ve stejném období loni činil průměr na jedno dobití 13,5 kWh.
Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes 560 elektromobilů. Hlavní tíhu provozu nesou rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW. Ty dnes tvoří 80 % sítě a umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 18 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic ztrojnásobit na více než 50 tisíc kW.
Díky dvojici grantů z evropského programu CEF buduje ČEZ postupně více než 100 rychlodobíjecích stojanů na hlavních tazích napříč Českou republikou. Souběžně jsou veřejné dobíjecí stanice stavěny také díky prostředkům z Operačního programu Doprava a z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.
V České republice je aktuálně registrováno více než 6000 elektromobilů, z toho přes 3300 jich přibylo v loňském roce. Za letošní tři měsíce zatím přibylo 585 nových čistě elektrických aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.