Na internetu se objevila další vlna klamavých reklam, které zneužívají dobrého jména a značky společnosti ČEZ a jejích představitelů. Podvodníci v nich pracují s deep fake videi, kdy zneužívají záznamy z oficiálních akcí a televizního vysílání a pomocí umělé inteligence je upravují a namlouvají k nim nové texty. Videa lákající k bezpracným ziskům tak vypadají velmi přesvědčivě. ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a pravidelně zajišťuje jejich stažení. Znovu však apeluje na všechny uživatele, aby si podezřele „výhodné“ nabídky investic nejprve důkladně prověřili. Zejména ČEZ nikdy nevyzývá občany k investicím do akcií, kryptoměn ani jakýchkoliv dalších finančních produktů. Tisíce těchto falešných reklam už nechal ČEZ stáhnout, ale stále se objevují nové.
Falešné reklamy lákající uživatele na vysoké příjmy v řádech desítek tisíc korun prostřednictvím neexistující „finanční aplikace ČEZ“ se tváří jako televizní zpravodajství nebo internetové vysílání známých informačních webů. Využívají k tomu tzv. deep fake videa, kdy záznamy z oficiálních akcí ČEZ nebo z reálných rozhovorů představitelů společnosti pomocí pokročilé umělé inteligence upraví a přemluví pro své nekalé účely. Takto zfalšované video působí velmi věrohodně a má v inzerovanou službu vzbudit větší důvěru. Ve skutečnosti se jedná o podvod, který má za cíl vylákat z lidí peníze.
Podvodná videa většinou odkazují na externí stránky, které pod příslibem nereálných zisků vyzývají uživatele k registraci. ČEZ proto ještě jednou důrazně apeluje na všechny, kdo se s takovou reklamou setkají, aby výzvy k registraci ignorovali a aby nezadávali žádné osobní ani platební údaje. Jinak lidem hrozí, že naopak o své úspory přijdou.
ČEZ nikdy nevyvíjel a nevyvíjí žádné investiční nástroje nebo aplikace, ani nikdy nevyzývá k zakoupení svých akcií.
Podvodnými reklamami zneužívajícími dobré jméno společnosti ČEZ se velmi intenzivně zabývá právní oddělení ČEZ společně s útvarem compliance a útvarem ochrana Skupiny ČEZ. S internetovými platformami, na kterých se tyto typy reklam objevují (např. Facebook, Youtube apod.), pravidelně jednáme o stažení a zablokování reklam. Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Tisíce reklam již byly na náš podnět staženy, ale objevují se stále nové.
Zároveň ČEZ na rizika klamavé reklamy upozorňuje i na svých webových stránkách a na svých oficiálních profilech na sociálních sítích. Nejlepší obranou tedy zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu. Podezřele „výhodné“ nabídky je vždy vhodné si důkladně ověřit, případně se o všem nejprve poradit s rodinou/známými.
Při zaznamenání podvodné reklamy na sociálních sítích je vhodné danou sít na příspěvek upozornit, tj. nahlásit jej jako podvodný. Čím více hlášení provozovatel dostane, tím pravděpodobněji bude daná reklama zablokována, což pomůže především dalším uživatelům, kteří by se mohli nachytat. Podrobný návod, jak klamavou reklamu rozpoznat a jak ji nahlásit, najdou lidé na webu ČEZ: Podvodná reklama | Skupina ČEZ (cez.cz).