Elektromobilita, to je čím dál častěji skloňované téma. Jde o pohon, který časem významně promění vozový park Čechů i jejich chování za volantem. A na tento trend ukazují i data Svazu dovozců automobilů, podle kterých se v minulém roce registrovalo už 3 262 elektromobilů. To je třikrát více než v roce 2019 (756). A co můžeme očekávat do budoucna? Podle průzkumu Generali České pojišťovny si už teď plánuje třetina Čechů pořídit elektromobil. Jaké další požadavky na bateriová auta Češi mají?
Ideální proporce elektromobilu
Pokud se bavíme o elektromobilech, tak největší smysl dává Čechům využití čistě elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů. V případě osobního automobilu by 28 % dalo přednost variantě kombi (např. Kia Ceed SW), dalších 24 % hatchbacku (např. VW Golf) a 15 % liftbacku (např. Škoda Octavia). Tolik oblíbená SUV v elektrické verzi by zvolilo jen 9 % motoristů.
Preferovanou kategorií Čechů by byla obecně nižší střední třída (např. Toyota Corolla nebo Renault Megane), kterou uvedlo 37 % respondentů. Střední třídu (např. Škoda Superb, Ford Mondeo nebo Peugeot 508) by v elektroverzi chtělo 32 % dotázaných. Trio uzavírají s 21 % malá auta (např. Ford Fiesta, Peugeot 208). Pouhá 2 % by preferovala elektroauta nejvyšší třídy, jako jsou například BMW 7 nebo Audi A8. Mezi nejoblíbenějšími barvami by byly odstíny modré včetně metalízy (21 %), následně červené (17 %), stříbrné (17 %) a černé (16 %).
Hybridy jako největší lákadlo
Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro svoje budoucí auto. Výsledek překvapil. Nejvíce (28 %) motoristů zmínilo hybridní pohon, který kombinuje spalovací a motor v kombinaci s elektromotorem). Následují benzinové (22 %) a naftové motory (14 %). Pro plug-in hybrid (PHEV) alias hybrid do zásuvky by se rozhodlo 13 %. Čistě elektrický pohon láká 10 % motoristů, zatímco LPG/CNG a mildhybridní technologie shodně oslovuje 5 % dotázaných. Zbývající 3 % odpovědí mířila k vodíkovému pohonu.
Předpoklady vyšších nákladů
Ačkoliv sdílená ekonomika se stává více populární, Češi mají stále ve zvyku věci spíše vlastnit, než si je půjčovat. Elektromobil by si tak čtyři z pěti dotázaných raději koupili (79 %), než pronajali (21 %). Zaplatit by chtěli maximálně 300 tisíc korun (38 %) a 61 % lidí by si k zakoupenému vozu rovnou sjednalo jak povinné ručení, tak havarijní pojištění. „Následky dopravních nehod u elektromobilů bývají finančně náročnější, vozidla mladší, proto má havarijní pojištění pro majitele vozu zásadní význam,“ říká Tomáš Kabele, senior manažer autopojištění z Generali České pojišťovny.
Češi vnímají citlivě i otázku nákladů spojených nejen s nákupem elektroauta. S tím, že proti vozům se spalovacími motory budou vyšší, Češi počítají – uvedlo to 85 % z dotazovaných. Stejně tak jsou smířeni s dražším provozem (76 %) i servisem (80 %).
200 kilometrů za 30 minut nabíjení
Nejkontroverznější otázkou u vozů na čistě elektrický pohon je pro Čechy jejich vysoká pořizovací cena (54 %) a následně délka dobíjení baterie (38 %) „Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny (75 %) z nich,“ popisuje Tomáš Kabele průzkumem zjištěné přístupy Čechů spojené s elektromobilitou.
Dvě třetiny respondentů (66 %) má také obavu z nedostatku dobíjecích stanic. Zřejmě i proto je pro ně důležitý dojezd auta. Pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 kilometrů, 43 % by dokonce stačil jen 100kilometrový dojezd. A výzvám v tomto ohledu budou čelit také pojišťovny. Ty se musí připravit na zcela nové situace na českých silnicích. „Už nyní jsme přizpůsobili naše asistenční služby, které jsou plnohodnotné i pro majitele elektromobilů a počítají třeba s tak banální situací, jakou je neschopnost jízdy kvůli vybitým akumulátorům,“ doplňuje Tomáš Kabele.
Elektromobilita a obavy Čechů
Koupím si elektromobil, ale kde ho budu při cestování dobíjet? Tuto otázku si pokládá většina Čechů, 66 % z nich má přitom obavu právě z nedostatku dobíjecích stanic. V případě nehody se pak obávají hrozby požárů, jejichž vznik je vzhledem k elektronice a bateriím ve vozu stále velmi nepředvídatelný.
Požár a celková destrukce elektromobilu jsou krajními situacemi. Obvykle se jedná o totální škody. Pokud vozidlo nestráví plameny, je nutné ho speciálním způsobem hasit, což předpokládá jeho zatopení. O totální škodu pak jde vždy, když je auto zatopené do výšky více než 40 cm. To se děje obvykle při povodních, ale hašení elektromobilu ve speciálním kontejneru je stejný případ. „Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel,“ vysvětluje Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel z Generali České pojišťovny.
Pojistnou událost dále prodražuje i práci hasičů. Ti si tento zásah mohou vyúčtovat a následně se hradí z povinného ručení, taková je praxe v případě požárů vozidel. Hodinová sazba, kterou hasiči účtují, je přitom paušálně nastavena na 5600 Kč/h.
Změna chování
Elektromobily kladou velké nároky i na změnu chování jejich uživatelů, což ostře kontrastuje s používáním vozidel na benzin či naftu. Nejvíce by Češi byli ochotni akceptovat fakt, že by svůj elektromobil dobíjeli z domácí sítě (75 %), dokázali by se smířit i s pomalejší jízdou kvůli úspoře energie (68 %) či mnohem více než dosud plánovat dojezdové cíle vzhledem ke vzdálenosti (56 %).
Na opačném spektru se pak ukazuje jejich nevůle déle čekat u dobíjecí stanice na její uvolnění (neakceptovatelné pro 62 %) či kombinovat jízdu elektromobilem s prostředky hromadné dopravy (52 %).
Šetrnost k životnímu prostředí s otazníky
Z průzkumu Generali České pojišťovny vyplynulo, že čtyři pětiny Čechů považují elektromobily za ekologické (71 %). Největší smysl v tomto ohledu našincům dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 %) a snížení hluku (20 %). Pro ženy jsou elektroauta šetrná k životnímu prostředí více (82 %) než pro muže (60 %).
Za neekologické je Češi považují ze tří hlavních důvodů – kvůli likvidaci použitých baterií (72 %), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu baterií (66 %) a 60 % respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesunuje jinam.
Elektromobily a pohled pojišťovny
- Pojistit vůz je možné běžným povinným ručením i havarijním pojištěním.
- Případy samovznícení elektromobilů jsou hrazeny z havarijního pojištění, které ve variantě All Risk kryje běžně i požáry.
- Požár elektromobilu končí obvykle totální škodou – buď kvůli tomu, že vozidlo celé shoří, nebo kvůli nutnosti ponořit ho do vodní lázně.
- Škody na elektromobilech jsou obvykle nákladnější kvůli složitým technologickým postupům, jiné konstrukci vozidel či kvůli výrobcem předepsané nutnosti měnit celou baterii i při menších nehodách.
- Škody způsobené elektromobily jsou i podle zahraničních zkušeností rozsáhlejší. Je to dáno hmotností elektroaut a do jisté míry i jejich schopností rychlé akcelerace.
- Asistenční služby počítají i se specifickým provozem elektromobilů. Jsou připraveny pomoci nejen v případech, kdy na cestě dojde k vybití akumulátoru.