Evropské firmy chtějí do svých flotil nakupovat stále více automobilů. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu Arval Mobility Observatory, který se trendy ve firemních vozových parcích zabýval. Navyšování počtu aut očekávají i Češi. Oproti předchozím letům jsou ale zdrženlivější.
Už řadu let mezi správci firemních vozových flotil převažují ti, kteří věří v budoucí nárůst počtu vozidel ve svých autoparcích, nad těmi, kteří předpokládají pokles. Tento trend dlouhodobě sleduje výzkum Arval Mobility Observatory, který mapuje užívání firemních vozidel napříč Evropou. Na otázky výzkumníků z oblasti dopravy a mobility v letošním roce odpovídali manažeři firem zodpovědní za vozové parky ve 12 zemích Evropy včetně Česka a v Turecku. Celkem proběhlo 3 930 rozhovorů.
V evropských zemích mimo Českou republiku předpokládá nárůst ve vozových parcích téměř pětina dotazovaných manažerů. S poklesem naopak počítá 7 procent respondentů. V součtu tedy převládá pozitivní výhled s celkovými 11 procenty.
V českých firmách jsou manažeři ve výhledech do budoucna o něco zdrženlivější. Pozitivní budoucnost pro rozrůstání flotil vidí pouze 11 procent dotazovaných. Na druhou stranu je v tuzemsku také méně pesimistů. Pokles počtu firemních automobilů předpokládají pouhá dvě procenta respondentů. Podle konzultanta Arval CZ Tomáše Kadeřábka se ale toto pozitivní saldo každoročně zmenšuje. „Zatímco v roce 2015 bylo pozitivně naladěných manažerů o patnáct procentních bodů více než těch s negativním výhledem, letos už činil rozdíl pouze devět procentních bodů,“ upozorňuje Kadeřábek.
Optimismus s počtem zaměstnanců stoupá
Zajímavé informace ovšem vyplývají nejen z rozdílů mezi zeměmi, ale také ze srovnání pozitivních a negativních očekávání v různých velikostních kategoriích firem. K obecně pozitivnějšímu smýšlení mají největší sklony manažeři z velkých firem nad 500 zaměstnanců. V České republice je jich 27 procent, ve zbytku Evropy o jeden procentní bod méně.
Nejvíce negativní očekávání mají v evropských zemích naopak malé firmy s méně než deseti zaměstnanci. V České republice jsou nejpesimističtější firmy s 10 až 49 zaměstnanci. Tato velikostní kategorie u nás byla také jediná, v níž převažuje negativní názor se 7 procenty nad tím pozitivním se 2 procenty.
Podle meziročního srovnání se navíc tento rozdíl každým rokem zvětšuje. Důvěra v budoucí rozšiřování počtu vozidel stabilně vzrůstá u větších firem a naproti tomu u malých slábne.
Oproti vlastnictví automobilů u malých firem však postupně narůstá zájem o operativní leasing. „Tento způsob financování využívají stále častěji i menší firmy. Prozatím se ale stále drží pod hranicí pěti procent, zatímco mezi velkými korporacemi a nadnárodními firmami je to třicet procent. V loňském roce došlo k mírnému zpomalení růstu poptávky – trh s operativním leasingem rostl přibližně o čtyři procenta. Důvodem je zastavení krátkodobých leasingů, které v předchozích letech posunuly poptávku velmi vysoko, oproti těm dlouhodobějším,“ doplňuje obchodní ředitel Arvalu Jiří Solucev.