Mladá česká společnost SprayVision dokázala během pouhých dvou let od založení prodat své technologie významným automobilkám i největším světovým firmám v oblasti barev a lakování. Díky investici od J&T Ventures nyní chce posílit pozici na americkém trhu a zamířit do Asie.
SprayVision pomocí speciálních měřících zařízení a softwarové analýzy optimalizuje proces průmyslového lakování, čímž výrobcům šetří významnou část nákladů na materiál i obsluhu. Mezi své zákazníky SprayVision počítá automobilky jako jsou Porsche, Volkswagen či Fiat Chrysler Automotive. Výrobcům barev a lakovací techniky zase pomáhá dosáhnout co nejlepších vlastností jejich produktů a nástroje SprayVision za tímto účelem používají například společnosti BSF nebo Sames Kremlin.
„V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš nápad zájem. Dnes máme nasazené jednotky od Ameriky až po Turecko. Pracujeme pro velké automobilové koncerny i výrobce barev a ze šesti největších globálních hráčů v oblasti aplikační techniky už jsme naší technologii dodali třem,“ popisuje Petr Jahn, jeden ze zakladatelů firmy. Ta se do povědomí zapsala i jako absolutní vítěz letošního třináctého ročníku soutěže Vodafone Nápad roku, kde uspěla v konkurenci bezmála dvou stovek startupů.
SprayVision dokáže běžně uspořit 10-15 % použité barvy a současně zlepšit kvalitu výstupu a snížit procento zmetků. Přípravu na lakování nového produktu zároveň zkracuje ze dnů na hodiny. Návratnost počáteční investice je díky tomu v řádu měsíců, v některých případech to ale mohou být i pouhé týdny. I proto zájem velkých firem neupadá ani v době pandemie. Dlouhodobé příjmy SprayVision zajišťuje roční poplatek za software, jeho aktualizace a související podporu.
„Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard dolarů a dané technologie lze využít i v dalších oblastech. Kromě jasné finanční úspory navíc SprayVision korporacím pomáhá s digitalizací a přechodem na průmysl 4.0. Vidíme zde velkou příležitost a s celým týmem jsme si skvěle porozuměli i po lidské stránce,“ komentuje investici Adam Kočík, Managing Director J&T Ventures.
Petr Jahn se spoluzakladatelem Vojtěchem Roulem do firmy nejprve investovali několik milionů korun z vlastních úspor. Jedním z prvních partnerů se stal také Jaroslav Gergič, někdejší CTO společnosti GoodData a nynější vedoucí vývoje v Ciscu. SprayVision poměrně brzy dosáhla zisku, investice od J&T Ventures jí však má pomoci posílit tým o zkušené profesionály z oboru, stabilizovat pozici v Evropě, více penetrovat americký trh a uskutečnit plány na expanzi do Asie.