Mnoho firem se v důsledku pandemie ještě více zaměřuje na šetření nákladů. Tato tendence se nevyhýbá ani IT branži. Ve společnosti vshosting~, která poskytuje serverovou infrastrukturu a hostingové služby, proto klientům pomáhají snižovat náklady na provoz. vshosting~ má v Praze vlastní datacentrum a disponuje obrovským množstvím zkušeností. Díky tomu je schopen poskytovat řešení na míru ve vysoké kvalitě, ale za výrazně nižší cenu než například tradiční cloudoví provideři. O úsporách v hostingu i o vlivu koronavirové pandemie na IT sektor jsme si povídali s Davidem Lintimerem, obchodním ředitelem společnosti vshosting~.

Změnila se v důsledku koronavirové pandemie poptávka vašich klientů?

Určitě pozorujeme rozdíly, ale záleží hodně i na tom, o jaké branži se bavíme. V oblasti online prodeje léků, potravin a e-commerce celkově, kterým krize naopak pomáhá, se toho příliš nezměnilo. Naopak mnozí z našich stávajících klientů žádali o rozšíření jejich současného řešení, aby vysokou poptávku ustáli.

Co se týče ostatních oblastí, snaha šetřit, kde se dá, je patrná. Je proto velký zájem o specializovaná řešení, jako je například platforma pro Kubernetes nebo privátní cloud, která umíme poskytnout výrazně levněji než konkurence. Typicky k nám klienti přecházejí od mezinárodních poskytovatelů, jako je Amazon, Microsoft nebo Google. Tyto platformy jsou totiž často i dvakrát dražší než řešení od nás. My jsme přitom schopni poskytnout službu ve stejné nebo i vyšší kvalitě, a to včetně poradenství v češtině.

Stejná služba za půlku ceny? Nevzbuzuje to u zákazníků spíše pochybnosti o kvalitě?

Myslím, že jakmile vidí, jak to u nás funguje, pochybnosti zmizí. Klademe totiž důraz na osobní customer service, což u mezinárodních cloudů obvykle pokulhává. U nás klient může jednoduše zvednout telefon a okamžitě se poradit s naším odborníkem. Navíc česky.

Cenu jsme schopni dostat o tolik níže oproti tradičním cloudům díky tomu, že máme levnější konektivitu a nižší cenu za výkon. Zároveň nepožadujeme extra poplatky za přenesená data. Kromě toho si neúčtujeme další horentní sumy za správu celého řešení. V případě private cloudu i Kubernetes bereme jako samozřejmost, že se o infrastrukturu staráme i po softwarové stránce. Provádíme i veškeré aktualizace a podobně. To vše v ceně. U velkých mezinárodních cloudů si za správu účtují horentní sumy.

Kompletní správa od nás zároveň znamená, že naši klienti ušetří obrovské částky, které by jinak museli utratit za vlastní IT lidi, kteří by jim infrastrukturu spravovali.

Samozřejmě cenu našich služeb snižuje i to, že plat administrátora v ČR, ač vysoký, je nesrovnatelný s platem administrátora v USA. Právě v USA ti nejznámější cloudoví poskytovatelé totiž sídlí.

Registrujete v této krizové době celkově větší zájem o levnější služby z vašeho portfolia? Přesouvají se stávající zákazníci k úspornějším hostingovým řešením?

Překvapivě ani ne. Naopak roste poptávka po takzvaných managed službách. Ty jsou sice dražší, ale do značné míry nahradí administrátory klienta. Jejich činnost – tedy veškerou starost ohledně hardware i software serverů, aktualizace a podobně – totiž zastaneme my. Ve výsledku tak klient může významně zmenšit svůj IT tým a ušetřit velké množství nákladů.

Managed servery a další managed služby jsou celkově skvělou cestou pro snížení IT nákladů firmy. Výměnou za mírně dražší službu firma ušetří i statisíce měsíčně, které by jinak vynaložila na vlastní tým administrátorů. Zároveň u nás jsou admini v datacentru nonstop, problémy tedy zvládnout rychle vyřešit i v sobotu ve 2 ráno.

Samozřejmě jsou i klienti, kteří hledají skutečně co možná nejlevnější možnost. Nemáme problém jim toto splnit. Ovšem i oni často po několika měsících zjistí, že se jim vyplatí si připlatit, protože v konečném důsledku ušetří díky oustourcingu na nás.

V souvislosti s koronavirovou krizí se mluví hodně i o bezpečnosti v IT. Jak toto řešíte u vás?

Bezpečnost v IT má mnoho dimenzí. Co se týče hostingu, primárně snižujeme častokrát zanedbávané riziko výpadků. Ty totiž vedou k ušlým tržbám, poškození značky klienta a dalším dalekosáhlým důsledkům, které si mnozí nepřipouštějí. Díky našemu důrazu na spolehlivost všech hostingových řešení, která klientům připravujeme, a zkušeným administrátorům i technikům, kteří potenciální problémy identifikují a vyřeší, ještě než se naplno projeví, u nás od otevření datacentra v roce 2015 ještě k výpadku nedošlo. To je naprosto bezprecendentní výsledek.

Dalším důležitým bezpečnostním opatřením je ochrana proti kyberútokům. U hostingu jde primárně o takzvané DDoS útoky, které jsou schopny web zcela vyřadit z provozu. Proto jsme si vyvinuli vlastní, vysoce účinnou antiDDoS ochranu, která naše klienty před těmito útoky spolehlivě chrání.

Datacentra jsou pověstná tím, že jde o obrovské žrouty elektřiny. Někteří provozovatelé se snaží ušetřit budováním datacenter pod vodou i jinými netradičními cestami. Podnikáte i vy nějaké úsporné kroky?

Je pravda, že naše hostivařské datacentrum spotřebuje asi tolik elektřiny, jako menší sídliště. Většina této energie připadá na chlazení, proto ty nápady s datacentry pod vodou. Nám to tedy připadá trochu nepraktické. (smích) Zpravidla se jedná o neotestované a vysoce riskantní postupy od kterých velcí hráči typu Amazon nebo Facebook dávají ruce pryč. Datacentrum by z definice mělo být co nejvíce konzervativní a bezpečné z hlediska dlouhodobého provozu.

Obecně v této oblasti vzniká spousta nápadů, které navenek vypadají strašně dobře, ale v reálu jsou to nesmysly. Příkladem je využití odpadního tepla z datacentra, které vytváří servery, k vytápění budovy. Na první pohled to vypadá náramně úsporně a ekologicky a některá datacentra si takto dělají reklamu. My jsme si to sami nechali spočítat a úsporné ani ekologické to tedy není vůbec. Už proto, že toho odpadního tepla máte samozřejmě nejvíc v létě, kdy si ho do kanceláří úplně pumpovat nechcete.

Jsou ale některé postupy, které nám smysl dávají a o kterých uvažujeme v rámci stavby našeho druhého datacentra. Jde například o chlazení pomocí tzv. free coolingu, kdy velkou část chlazení serverů zajišťuje proudící vzduch. Abychom tento systém chlazení mohli využít, je potřeba datacentrum velmi specificky postavit. Proto si vyvíjíme vlastní hardware, jenž bude schopen provozu v datacentru, které bude tímto způsobem chlazeno. Vytvoří se tím vlastně přirozený „průvan“, který lze v případě potřeby posílit pomocí větráků.

Pro případ veder lze free cooling doplnit adiabatickým chlazením serverů (zjednodušeně jde o kropení vodou) v kombinaci s využitím vodní mlhy. Vodní mlha je nejen účinnějším řešením z hlediska chlazení, ale také šetrnější k životnímu prostředí vzhledem k celkově nižší spotřebě vody.

*

David Lintimer ve vshosting~ působí již devátým rokem, od ledna 2019 jako obchodní ředitel. Díky téměř 15 letům zkušeností z oboru má unikátní vhled do světa hostingu a datacenter. Byl i u stavby pražského moderního datacentra ServerPark. Specializuje se na složitá hostingová řešení pro ty nejnáročnější klienty a optimalizaci vnitrofiremní efektivity.