V zájmu zajištění maximálních hygienických a bezpečnostních standardů testuje Westfield Chodov využití přelomové technologie. Společné prostory by v budoucnu mohl pomocí UV záření čistit autonomní robot. Westfield Chodov je prvním centrem v České republice, kde byl UV robot úspěšně otestován.
Na začátku letošního června provedla firma BetaRobotics první ostrý test svého autonomního UV robota v prostorách centra Westfield Chodov. Na základě srovnání míry znečištění testovaných ploch před dezinfekcí, bezprostředně po ní a s několikahodinovým odstupem, hodnotí Jiří Stříž ze společnosti BetaRobotics testování jako velmi úspěšné: „Ukázalo se, že UV robot byl schopen vyčistit kritické plochy a násobně zde snížit množství patogenů. Centrum je sice rozlehlé, robota je ale možné naprogramovat tak, aby se primárně věnoval kritickým plochám, jakými jsou tlačítka výtahů, bankomaty a kliky nebo zábradlí,“ dodává.
Úspěšnost dezinfekce je měřena pomocí luminometru, který ukazuje míru organického znečištění a udává ji v jednotce RLU. Při hodnotě od 0 do 50 RLU je povrch považován za úplně čistý, rozmezí 50-99 RLU je přijatelné v potravinářských provozech. V případě Westfield Chodov snížil UV robot míru organického znečištění nejexponovanějších ploch po celodenním provozu centra z několika set na výsledných 73 RLU.
UV dezinfekce funguje na bázi osvitu UV-C složkou světelného záření, které narušuje strukturu DNA mikroorganismů a nejrůznějších patogenů. Nejedná se tedy o klasickou dezinfekci, oproti které je UV záření mnohem ekologičtější i levnější. Nezatěžuje totiž životní prostředí a nepoškozuje ošetřené povrchy a zboží.
Efektivní dosah UV záření robota je asi 10 metrů a pokud je v provozu, je dobré mít v jeho blízkosti nasazené UV brýle. Dezinfekci prostor se ale robot standardně věnuje po uzavření centra, kdy žádné riziko nehrozí. Výhodou robota je i to, že jakmile je jeho trasa dezinfekce správně naprogramovaná, nemůže se stát, že by na něco zapomněl nebo nestihl.
„Přes den zase robot dokáže pomocí termokamery zákazníkům měřit teplotu nebo může fungovat jako pojízdný reklamní poutač. Utopií není ani jeho provázání s naším informačním systémem. Zákazníkům by tak robot mohl ukázat cestu ke konkrétnímu obchodu nebo je k němu dokonce dovést,“ vysvětluje Petra Valentová, marketingová manažerka Westfield Chodov.
Princip dezinfekce UV zářením je známý už řadu let a hojně se využívá například ve zdravotnických provozech, ovšem pouze ve formě stacionárních svítidel. Některé zahraniční aerolinky UV roboty využívají k dezinfekci interiérů svých letadel. V České republice je nasazení UV robotů v komerčních prostorách prozatím okrajovou záležitostí a jejich testování pro komplexní využití v obchodních centrech je teprve na začátku.
Průběžný úklid a dezinfekce společných prostor probíhá ve Westfield Chodov už od začátku šíření koronavirové nákazy ve zvýšené frekvenci a před znovuotevřením centra 11. května prošlo celé centrum hloubkovou polymerovou dezinfekcí. Na dodržování dvoumetrových rozestupů a zákaz shlukování osob dohlížejí proškolení koordinátoři bezpečnosti.
V otázce hygieny Westfield Chodov kontinuálně zavádí moderní a ekologická řešení, která zákazníkům poskytují maximální komfort a bezpečí. Využitím UV robotů by centrum docílilo optimalizace procesu čištění společných prostor a pracovníci úklidových služeb by se tak mohli intenzivněji věnovat činnostem, které roboti ještě nezvládnou.