Uvědomělé chování, zodpovědný přístup k životnímu prostředí i trvalá udržitelnost přitom velmi rezonuje s filozofií společnosti dm, a to již od počátku jejího fungování. Aktuálně se společnost zaměřila na rozšíření sítě plnicích stanic na čisticí a prací prostředky do pěti nových prodejen a zpřísnila pravidla pro označování produktů zelenými cenovkami. U bezmála dvou tisíc produktů tak zákazníci na první pohled zjistí, že splňují kritéria trvalé udržitelnosti.
Zelené cenovky nově označují pouze produkty s certifikátem
Takzvané zelené cenovky u zboží mají zákazníky navést k produktům, které myslí na přírodu a jsou šetrné jak k životnímu prostředí, tak k lidem. „Abychom zákazníkům ušetřili čas, který by museli věnovat studování etiket, rozhodli jsme se produkty transparentně označit,“ vysvětluje Jiří Peroutka, manažer komunikace dm, s tím, že začátkem letošního roku došlo u cenovek ke zpřísnění pravidel. „Nově už mají zelenou cenovku pouze produkty, které nesou jeden z dvaceti vybraných certifikátů. Ty zaručují, že byly při výrobě dodrženy zásady trvalé udržitelnosti a dochází k minimálnímu dopadu daných produktů na životní prostředí,“ doplňuje Peroutka. Nejčastěji se jedná o biopotraviny, šetrné mycí či úklidové přípravky nebo přírodní kosmetiku.
Loni si Češi v plnicích stanicích doplnili na 16 tisíc litrů ekodrogerie
Drogerie dm se také rozhodla zareagovat na úspěch svého konceptu bezobalového prodeje. Stávající plnicí stanice, které jsou součástí 21 prodejen po celé republice, rozšiřuje o pět nových. Jedná se o prodejny v Klatovech, Poděbradech, Kladně, Břeclavi a od 23. června rovněž v Berouně. Do opakovaně použitelných nádob v objemech jeden a jeden a půl litru zde mohou zákazníci doplňovat certifikované ekologické prací a čisticí prostředky české značky Tierra Verde. „Zájem Čechů o bezobalový prodej v této podobě neustále roste. V roce 2022 se v plnicích stanicích dm dočepovalo bezmála 16 tisíc litrů ekologických prostředků na praní a čištění. Největší zájem byl o prací gel z mýdlových ořechů s levandulí,“ potvrzuje rostoucí zájem Jiří Peroutka.
Princip je jednoduchý. Při prvním nákupu si zákazníci pořídí plastovou nádobu s produktem Tierra Verde o vybraném objemu a tu následně mohou v plnicí stanici po spotřebování znovu naplnit. „Lahve mají pod zadní etiketou speciální čip. Ten plnicí stanici umožňuje identifikovat, jaký produkt má doplnit, aby obsah lahve odpovídal informacím na obale. Opakované doplňování šetří náklady zákazníka a je rovněž ohleduplné k přírodě. Pokaždé, když opakovaně využijeme lahev o objemu jeden a půl litru, ušetříme šedesát gramů plastu,“ vysvětluje Peroutka s tím, že na výběr mají lidé ze čtyř produktů. Doplnit mohou univerzální čistič, gel na nádobí s vůní citronu, prací gel z mýdlových ořechů a máchadlo prádla s levandulovým extraktem.
Udržitelnost a ohleduplnost k přírodě je pro dm drogerii zásadní. „Ve všem, co děláme, vždy zohledňujeme principy trvalé udržitelnosti. Prodejny i logistické centrum čerpají energii z obnovitelných zdrojů, účtenky tiskneme bez obsahu fenolů, snižujeme množství nadbytečných obalů a zákazníci si mohou odnést svůj nákup ve vratných bavlněných taškách,“ říká Jiří Peroutka. „Důležitá je pro nás také edukace spolupracovníků i zákazníků. Připravili jsme proto speciální sérii podcastů Udržitelná budoucnost, který moderuje Jitka Nováčková. V aktuálně vydaných dílech řešíme plýtvání potravinami, sázení stromů, otužování nebo třeba nakládání s odpadem,“ uzavírá Peroutka.