Fenomén technického vzdělávání Virtuálně v elektrárně dál přitahuje pozornost škol i široké veřejnosti. On-line prohlídky původně vznikly jako jednorázová náhrada za zrušené živé exkurze do elektráren, které znemožnila protipandemická opatření. Teď skončila jeho v pořadí už čtvrtá řada, která díky vysokému zájmu přinesla v porovnání se třetím ročníkem o více než čtvrtinu více exkurzí. Už nyní připravuje ČEZ pátou řadu, která představí i další novou prohlídku. Celkem virtuální prohlídky zhlédlo už přes 140 000 lidí.
Aktuálně ukončený 4. ročník Virtuálně v elektrárně probíhal pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Nabídl celkem 5 prohlídek – jaderné elektrárny Temelín a Dukovany, obnovitelné zdroje energie, distribuci elektřiny a nově poprvé také prohlídku největší české přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně. Pro pátý ročník, který odstartuje na podzim letošního roku, připravuje ČEZ novou prohlídku zaměřenou na zvýšení energetické gramotnosti.
„Ačkoliv za sebou máme už čtvrtou řadu Virtuálně v elektrárně, zájem škol ani veřejnosti o tyto unikátní prohlídky neopadá, naopak. Stále přidáváme nové termíny, abychom vyšli vstříc obrovské poptávce po on-line návštěvě některého z našich provozů. V České republice je přibližně 5 500 základních a středních škol, naše prohlídky tak navštívila více než každá druhá škola. Právě teď připravujeme v pořadí již pátý ročník virtuálních prohlídek, kde představíme nové, velmi aktuální téma zaměřené na rozšíření povědomí o energetické gramotnosti. Mám velkou radost, že se Virtuálně v elektrárně během posledních pár let stalo neodmyslitelnou součástí energetického vzdělávání na českých školách,“ říká vedoucí infocenter a vzdělávání Skupiny ČEZ Kateřina Bartůšková.
Během již čtyř ročníků Virtuálně v elektrárně uskutečnili průvodci 3120 prohlídek, kterých se na dálku zúčastnilo přes 140 000 návštěvníků, hlavně žáků a studentů. Celkem šlo o 4 313 tříd z 2 806 základních a středních škol. Letošní počet uskutečněných prohlídek byl pro neustále rostoucí zájem o čtvrtinu vyšší než během třetího ročníku. Vyšší počet exkurzí zaznamenalo Virtuálně v elektrárně pouze během svého prvního ročníku, což bylo ale zapříčiněno pandemií, která znemožnila konání veškerých prohlídek přímo v elektrárnách, šlo tak o jedinou možnost exkurze do energetických provozů.
Díky projektu Virtuálně v elektrárně mají žáci, studenti i široká veřejnost možnost dostat se na dálku přes MS Teams až do nejstřeženějších míst, která jsou běžně nepřístupná i při standardní prohlídce. Otevře se jim reaktorový sál jaderné elektrárny při výměně paliva, vystoupají až na vrchol větrné elektrárny desítky metrů nad zemí nebo projdou vypuštěným přivaděčem k vodní turbíně. Díky nově zařazené virtuální prohlídce přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně zjistí, že hlavní úloha této elektrárny překvapivě není výroba energie, nebo že velká část jejích zařízení zvenku není vůbec vidět. Každá exkurze trvá 45–60 minut a je vždy zdarma.
Energetiku čeká v následujících letech nevyhnutelná proměna. Bude tak potřeba velké množství odborníků, kteří se budou na budování moderní bezemisní energetické budoucnosti podílet. Česká republika musí dělat vše pro to, aby si udržela svou pozici energetického lídra Evropy. Základ změny přichází právě ve školách, které nové odborníky připravují. ČEZ se zaměřuje právě na lokality, ve kterých bude docházet k největším změnám, například kvůli odklonu od uhlí a přeměně na moderní způsoby výroby energie – obnovitelné zdroje a jádro. Virtuálně v elektrárně je tak jedním z celé řady nástrojů, které Skupina ČEZ využívá k oslovení potenciálních zájemců o energetiku, kteří se díky tomu mohou v budoucnu zajímat o práci v některém z provozů skupiny.