Zimní měsíce mohou být pro negarážovaná auta krušným obdobím. Přírodní vlivy v kombinaci s posypovými materiály jsou vůči němu v tomto čase obzvlášť neúprosné. Kromě obvyklého rezavění spodních částí karosérie je však mráz schopný vozu způsobit i další škody. Výhody garážového stání a rizika plynoucí z venkovního parkování na mrazu ve svém komentáři rozebírá odborník na opravu vozidel Marek Zukal.
Postavit si či pronajímat garáž není levná záležitost. Na stranu druhou jde o investici, která se rozhodně vyplatí. Stáním pod střechou je vůz kupříkladu mnohem lépe ochráněn proti vandalům, ptačímu trusu či neopatrně parkujícím sousedům. Garáž rovněž řidiči přináší výrazně větší komfort. Během mrazivých dní je oproštěn od nepříjemného odstraňování námrazy, nánosů sněhu či rozmrazování zámků. V létě zase nemusí nastupovat do auta, ve kterém je jako ve finské sauně.
„Zejména je ale nutné vyzdvihnout, že garážování zpomaluje rychlost stárnutí vozu a prodlužuje životnost jeho součástek. Uschovat vůz pod střechu se vyplatí zejména v zimních měsících,“ radí Marek Zukal, jednatel franšízové sítě Quick Stop Car, která v dubnu letošního roku plánuje vstoupit na český trh. Do roku 2024 by pod touto značkou mělo vzniknout přes 400 servisů.
Tradičním nepřítelem je koroze, padající led i zloději
Rozeznat garážované auto od toho parkovaného venku lze po několika letech i laickým pohledem. Při něm jsou pro oko nejvíce nápadná poškození, která vozu stojícímu pod širou oblohou způsobují různé vnější vlivy. Ty jsou vůči autu neúprosné zejména v zimních měsících, kdy povrchovou vrstvu vozu poškozuje agresivní sůl a zdrsňující posypové směsi. „Kombinace porušeného laku a pro tuto dobu typická vyšší vlhkosti vzduchu pak vytváří ideální podmínky pro vznik a šíření koroze. Nejvíce ohrožené jsou v tomto směru prahy, blatníky či výfukový systém. Zejména majitelům starších vozů tak může rez přes zimu v karoserii vykousat pěkných pár děr,“ doplňuje.
Ve městech je venkovní stání během zimního období rizikové i z pohledu sněhu a ledu padajícího ze střech. Paradoxně se však právě v zimě zvyšuje počet zaparkovaných aut v aglomeracích o zhruba deset procent. Hovoří o tom výzkum České parkovací asociace. Do svých bytů se totiž zpět vrací chataři trávící teplé měsíce na venkově. Zkracování dnů a dřívější nástup tmy rovněž nahrává zlodějům, pro které je na ulici stojící auto mnohem snazší sousto než vůz zamčený v garáži.
Pozor na brzdy i provozní kapaliny
Rozdíl mezi automobilem parkovaným venku a garážovaným vozem se po čase projeví i na kvalitě a opotřebení brzdového systému. Ten je totiž ve vlhkých podmínkách rovněž náchylný vůči vlivu koroze. Řidiče, nechávající svůj vůz na mrazu, tak pravděpodobně čeká výměna brzdových součástek podstatně dříve. Nemusí však zůstat jen u nich. Nízké teploty se totiž negativně podepisují i na kvalitě provozních kapalin. Například motorový olej ztrácí jejich vlivem viskozitu, což může vyústit ve vážnější, na opravu nákladnější problémy.
„Majitelé garáží se rovněž nemusí strachovat, zda jejich vozidlo po mrazivé noci ráno nastartuje. Při teplotách kolem mínus patnáct stupňů Celsia může vypovědět službu i zcela nová baterie. Studené starty obecně nesvědčí celému vozu. O něco hůře jsou na tom automobily poháněné dieselovým motorem, kterým trvá déle, než se pořádně zahřejí. Jejich řidiči by tak na ně měli být v prvních kilometrech jízdy ohleduplní. Prudké vytáčení motoru může za těchto okolností v krajní situaci vést až k prasknutí hlavy válce,“ upozorňuje.
Garáž musí dýchat
Ačkoli je vnitřní stání jednoznačně výhrou s ohledem na prodloužení životnosti automobilu, tak i zde je nutné dodržovat určité zásady. Tou hlavní je dbát na dostatečné odvětrávání místnosti. V garáži, která svou vlhkostí připomíná prádelnu, může koroze postupovat ještě rychleji než v případě venkovního parkování. Zároveň není vhodné prostor zbytečně přetápět. V zimních měsících by teplota v garáži neměla přesáhnout pět stupňů Celsia.
Je pravděpodobné, že s nástupem „zeleného automobilismu“ bude u motoristů kladen na vnitřní stání v zimním období stále větší důraz. Mráz je totiž rovněž nepřítelem baterií elektromobilů. V současnosti u nás parkuje v garážích, podle loňského průzkumu České parkovací asociace, asi čtyřicet procent automobilů.