Péče o zaměstnance a klienty patří v udržování vzájemných vztahů mezi ty nejzákladnější priority. Jednou z možností, jak obě tyto skupiny v předvánočním čase potěšit, je poděkování formou dárku. Jaký dárek zvolit a jak být zároveň i ekologický? Možností je mnoho – od balení šetrného k životnímu prostředí až po samotný dárek jej nezatěžující.
Firemní dárky s příběhem
Jedním z předvánočních zvyků firem je, že obdarovávají své zaměstnance a klienty. Trendem posledních pár let je vybírat dárky od lokálních výrobců, českých farmářů, výrobky přispívající na dobrou věc, či podporující místní komunitu. „V posledních letech jsme přešli na dárky, které pečlivě vybíráme, ať už s ohledem na způsob jejich výroby, či s přesahem k vánočním tradicím. Darovali jsme tak například purpuru, či bio výrobky od lokálních dodavatelů,” říká Irena Terichová, marketingová manažerka společnosti D.A.S. pojišťovna právní ochrany.
Tento trend potvrzuje také Wolt, služba pro doručování zboží. „Každoročně rozšiřujeme nabídku výrobků od lokálních dodavatelů, regionálních potravin a obecně českých prodejců. Pozorujeme, že společně s tím roste také zájem zákazníků, ale i firem, které vybírají udržitelnější produkty,” potvrzuje Jana Trnovská, ředitelka Wolt Market pro Česko a Slovensko. Firemní Ježíšek navíc může přes Wolt pod stromeček, či na firemní večeři objednávat balíčky v EKO obalech nebo dokonce ve znovupoužitelných REkrabičkách. Na své si přijdou také všichni, kdo preferují speciální stravu, ať už bezlepkovou nebo třeba vegetariánskou.
Obal není jen doplňkem
Problémy spojené s životním prostředím se staly jedním z hlavních témat v mnoha odvětvích, a tisk rozhodně není výjimkou. Tlak samotných spotřebitelů je takový, že ekologický přístup je pro výrobce tiskových zařízení v podstatě nutností. Poptávka po eko produktech je vysoká i v předvánočním období. „Využití recyklovaného papíru pro tisk vánočních přání a materiálů na udržitelné balení dárků. To jsou jen jedny z možností, kterými se mohou společnosti vydat při ochraně životního prostředí a tento posun vnímáme i u našich klientů a partnerů. V tomto směru obalový a papírenský průmysl zaznamenal drastický pokrok i v technologii digitálního tisku. Kromě lepších obalů používají společnosti při tisku alternativní inkousty šetrné k životnímu prostředí. Ty mohou zlepšit biologickou rozložitelnost materiálů a jejich recyklaci,“ přibližuje Peter Halmo, ředitel společnosti Xerox.
Telefon, co šetří přírodu i peníze
Růst nákladů nyní nelze zastavit a firmy hledají různé způsoby, jak je snižovat. Odpovědí mohou být produkty cirkulární ekonomiky, které šetří nejen planetu, ale i finance. Škála produktů je pestrá a vybírat lze také ze široké nabídky v oblasti nákupu chytrých telefonů. Cena repasovaného telefonu může být až o 40 % nižší oproti nákupu nového modelu, a pokud firma potřebuje pořídit více mobilů pro své zaměstnance, může rozdíl v nákladech činit nezanedbatelnou částku. Nemalý význam má dopad na životní prostředí, kdy elektronický průmysl vyprodukuje každý rok miliony tun oxidu uhličitého – konkrétně jde o 3 % všech světových emisí. Podle Environmentálního reportu společnosti Swappie lze však díky repasování ušetřit až 78 % emisí vyprodukovaných při pořizování nových telefonů. Trh s repasovanými telefony tak získává odbyt i důvěru po celém Česku i Evropě, což potvrzuje také žebříček Financial Times, kde se nejrychleji rostoucí evropskou společností roku 2021 stala právě finská společnost Swappie zabývající se odkupem, repasováním a prodejem iPhonů.