Česko se může již brzy stát první zemí ve střední Evropě, ve které bude občany obsluhovat e-úředník. Jeho „kanceláří“ bude multifunkční zařízení připomínající bankomat s kopírkou a tiskárnou, s lidmi bude jednat výhradně přes displej. Dokáže na počkání vyřídit široké spektrum požadavků ze strany občanů, ať již se jedná o online podání žádostí, poradenství, tisk, scanování dokumentů, realizaci plateb, ale také i vydání průkazek do městské dopravy či věrnostních karet. Výjimkou nemusí být ani jednání s policií.
Záměr umožnit samosprávám využívat „chytré“ multifunkční kiosky potvrzuje Svaz měst a obcí ČR.
„Digitalizace státní správy může výrazně ulehčit život jak občanům, tak i samosprávám a dalším úřadům. Hledáme řešení, která pomohou zefektivňovat provozy úřadů. Jedním z nich je i multifunkční kiosek, který umožní občanům vyřídit některé agendy bez toho, aby museli čekat fronty na podatelnách, anebo byli omezováni otevírací dobou,“ uvedl předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.
Multifunkční kiosky, které vyrábí americká společnost NCR, dodá Česká spořitelna, která se mezi domácími bankami nejvíce angažuje v podpoře veřejného sektoru.
„Digitalizace je důležitou součástí transformace jak ekonomiky, tak veřejného sektoru, a je základním předpokladem růstu prosperity naší země. Proto je pro Českou spořitelnu důležité podporovat rozvoj e-governmentu. Spořitelna hrála klíčovou roli v zavedení bankovní identity coby univerzálního identifikačního nástroje k přístupu ke službám e-governmentu. Nyní chceme napomoci další digitalizaci státní správy prostřednictvím revolučního samoobslužného kiosku,“ řekl Milan Hašek, ředitel veřejného sektoru a realitních obchodů České spořitelny.
S podobnými moderními samoobslužnými kiosky je možné se setkat například v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Jsou jimi vybaveny tamní policejní stanice. Využívat by je chtěla i Policie České republiky.
„Ve vytvoření a zprovoznění elektronického a videokonferenčního kiosku vidím zcela jasné výhody. Tyto kiosky jsou moderní způsob, jak se může občan spojit s úřady. Umožní mu komunikovat s úředníky, jako by byl přímo na úřadě. Hlavní výhodou je samozřejmě pohodlnost a časová úspora. Prostřednictvím videokonferenčního terminálu, který je součástí kiosku, se budou moci občané spojit s policistou na POL POINTu, který mu v případě potřeby pomůže řešit jeho problémy. Díky těmto novým technologiím, které jsou z mého pohledu příjemné a intuitivní, budou mít občané přístup k řadě služeb, kvůli kterým se museli dříve na úřad osobně dostavit. Věřím, že toto řešení občanům usnadní život a pomůže jim rychle a efektivně vyřídit všechny potřebné záležitosti,“ uvedl ředitel středočeské policie, generál Václav Kučera.
První samoobslužný platební terminál již Česká spořitelna zpřístupnila Úřadu městské části Praha 1. Nový samoobslužný terminál se nachází ve třetím patře Úřadu MČ Praha 1 ve Vodičkově 18 u kanceláří živnostenského odboru. Občané zde mohou uhradit správní poplatky pomocí platební karty, telefonu nebo chytrých hodinek.