Stále více lidí přemýšlí nad tím, kde a jak vzniká oblečení či módní doplňky, které si kupují. Chtějí stále častěji vědět, kdo je šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby na životní prostředí. Tlak na udržitelnost je stále silnější i díky mileniálům a nastupující generaci Z.
„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Problém je v tom, jak důvěryhodné jsou proklamace založené často na nejednotných principech. Studie Evropské komise zjistila, že téměř 50 % takových tvrzení společností je klamavých a neposkytují spotřebitelům dostatečné informace. Proto se společnost Accenture rozhodla navrhnout index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky,“ říká Karel Kotoun, odborník na téma udržitelnosti ze společnosti Accenture.
Až 80 % evropských spotřebitelů chce vědět o dopadech výroby módního zboží, které kupují, říká studie Fashion Revolution. I v České republice lze sledovat trend změny. Lidé chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby zejména na svět a klima. Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí.
RFID: Potvrzení původu a kvality, zákazník zná cyklus od výroby produktu až po recyklaci
Zjištění pravosti produktu a sledování každého kroku celého životního cyklu oděvních výrobků pomáhají také nové technologie. Příkladem je americká společnost EON, jejíž systém umožňuje inteligentní sledování produktu v celém jeho životním řetězci. Jedná se o integrovanou digitální identifikaci (RFID) ve formě nitě, která se během výroby vkládá přímo do oděvu. To dává každému produktu jedinečné ID a možnost prokázat jeho výrobu. Nabízí nejen účinný nástroj proti výrobě a prodeji padělků, ale také pro sledování celého řetězce produktu od výroby až po recyklaci.
Udržitelná móda: suroviny, doprava ale i lidská síla
Etická móda se zabývá etickou stránkou výroby oblečení. Jedná se především o důsledné dodržování lidských práv. Cíleně ji nakupují ti, kteří odmítají nosit oblečení, které šili dětští dělníci v nelidských podmínkách. Etická móda je také ekologická, stejně, jako móda udržitelná.
V čem spočívá tolik opěvovaná a s vysokým zájmem poptávaná udržitelná móda? Výrobci těchto produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby oblečení na životní prostředí. Zaměřují se především na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využívání recyklovatelných materiálů a charakter i využití barviv. V tomto případě se hlídá také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.
Trendem je u použití surovin postupné vyřazování znečišťujících látek, jako jsou plastová mikrovlákna, a zajištění dostatečné kvality oděvů, tkanin a vláken, aby nedocházelo k jejich rychlému opotřebení. Případně aby mohly být znovu použité nebo recyklované. Jedním z důležitých aspektů udržitelnosti je i akcent na lokální produkci, aby oblečení v procesu od získání materiálu po finální výrobu necestovalo několikrát přes půl světa.
„Udržitelná móda předpokládá zavádění takových principů, aby oblečení vydrželo déle a bylo více využíváno – především tím, že bude kvalitnější a odolnější. Jde o trend, který rádi podporujeme, a proto vyrábíme z kvalitních, hlavně přírodních materiálů. Šijeme výhradně v České republice a velmi dbáme na kvalitu provedení i užitné vlastnosti námi vyrobeného oblečení,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „U našeho spodního prádla si zakládáme na vysoké kvalitě – od samotného materiálu, jeho potisku, přes gumu, až po pečlivý výběr nití. Výrobu zajišťují zkušené švadleny v několika dílnách v Čechách a na Moravě, každý vyrobený kus navíc projde dvojitou ruční kontrolou, která garantuje 100% kvalitu toho, co jde do prodeje.“
„Mezi zákazníky jsou stále populárnější naše produkty z recyklovaných surovin. Nabízíme kolekci eko kabelek a eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, drti z plastových lahví. Máme také vlastní program Nulový odpad, kdy veškeré zbytky a nevyhovující produkty zpracováváme a plníme jimi sedací vaky. Odvážíme je do velké drtičky, kde se z nich vytvoří malé kousky o velikosti 1-5 cm. Drť je následně smíchána s polystyrenovými kuličkami a tím vznikne pohodlná náplň vaků na sezení,“ říká spoluzakladatel české módní značky Vuch, Martin Kůs.