Neratovická společnost Spolana, která patří do rafinérské a petrochemické skupiny Unipetrol, uvedla do provozu novou teplárnu sloužící pro výrobu páry nezbytné pro provoz areálu. Celková investice dosáhla 200 milionů korun.
„Nová kotelna na zemní plyn nahradila stávající teplárnu spalující hnědé uhlí. Ta byla vyřazena z provozu a postupně bude demontována ve shodě s platným integrovaným povolením,“ vysvětluje Miroslav Falta, jednatel společnosti Spolana, a dodává: “Přechodem z hnědého uhlí na zemní plyn a instalací moderních kotlů došlo k výraznému snížení objemu látek vypouštěných do ovzduší. Emise oxidu siřičitého klesnou o 99 %, emise prachu a oxidů dusíku o 90 % a emise oxidu uhelnatého o 60 %.“
Výstavba teplárny byla zakázkou na klíč a zahrnovala veškeré stavební práce včetně instalace dvou parních kotlů na zemní plyn o výkonu 2 x 35 tun páry za hodinu, řídicího systému, napojení na parovody a přípravu redukčních stanic. Realizaci provedlo konsorcium společností ČEZ Energetické služby z holdingu ČEZ ESCO a Envir & Power Ostrava.
„Doba uhelná v Česku i v Evropě postupně končí a také závodní energetiky budou přecházet na ekologičtější paliva s menšími emisemi škodlivých látek i CO2, podobně jako Spolana. Zájem o tato řešení roste a my jsme i díky nim jednička na trhu průmyslové energetiky v Česku,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
Největší výzvou během celé stavby byla instalace dvou plynových kotlů o velikosti 10 x 5 metrů a hmotnosti 162 tun v listopadu 2018. Kotle o výkonu 70 tun páry za hodinu byly vyrobeny společností Bosch Industriekessel GmbH v německém Gunzenhausenu nedaleko Norimberku. Jejich transport do 400 km vzdálených Neratovic trval pět dní a kvůli dopravním omezením způsobeným nadměrnou velikostí nákladu se celková cesta transportu prodloužila na 550 km.
„Tým našich odborníků ve spolupráci s Policí České republiky převoz kotlů pečlivě plánoval po dobu několika týdnů. Transport byl zajištěn nízkopodlažní soupravou se speciálním hydraulickým návěsem pro nadrozměrné náklady, díky němuž lze upravovat aktuální výšku celé soupravy. Ta se musela cestou vejít pod deset nízkých mostů. Celková délka soupravy byla 34 metrů,“ popsal složitý transport Miroslav Falta a dodal: „Aby náklad projel vstupní branou, museli jsme ubourat plot, vyštěrkovat okolí vrátnice a dočasně demontovat stojany se čtečkami vstupních karet.“