Dne 22. března se tradičně po celém světě připomíná Den Země. A tento den je příležitostí pro to si uvědomit, že neexistuje žádná Planeta B. Naše Země je pouze jedna a právě ona teď čelí velkým změnám, které způsobuje člověk. Příkladů z nedávné doby najdeme hned několik – sněžení v Madridu decimující místní floru, ničivé hurikány v USA nebo změny historicky „normální“ teploty daného regionu. I když změny klimatu lze zmírnit a zpomalit především vhodnými opatřeními na regulaci emisí skleníkových plynů, i jednotlivec může k ochraně našeho životního prostředí výrazně přispět. Průzkum společnosti EY ukazuje, je pro nás udržitelnost důležitá – 52 % Čechů zajímá, zda je značka, kterou kupují, společensky odpovědná. A co můžeme pro ochranu přírody udělat my sami? Máme pro vás tipy na několik drobných ekokrůčků, které vás nemusí stát moc námahy ani peněz, a přitom mohou mít ve výsledku výrazný vliv na životní prostředí.
„Téměř všechno, co moderní člověk dělá, produkuje emise skleníkových plynů, a to ať už se jedná o oxid uhličitý, metan či vodní páru,“ vysvětluje Alice Machová, vedoucí partnerka poradenství v oblasti CFO agendy a udržitelného rozvoje z EY. Skleníkové plyny přispívají k oteplování naší atmosféry. Pro nastavení efektivních ekologických opatření můžeme měřit tzv. uhlíkovou stopu, která říká, kolik emisí oxidu uhličitého (CO2) daná činnost člověka produkuje za určité časové období. Uhlíkovou stopu lze měřit u provozu elektráren, lidského života i hovězího steaku. Průměrný Brit například podle organizace Oxfam vyprodukuje 8,3 tun CO2 ročně a každý hovězí steak, jak propočítal Our World in Data, zanechá cca 15 kg CO2 stopu.
Není asi velkým překvapením, že obyvatelé vyspělých zemí zanechávají větší uhlíkovou stopu než lidé žijící v těch chudších. Šokující však je, jak velký rozdíl to je. Již zmiňovaná organizace Oxfam např. spočítala, že každý Brit vyprodukuje za pět dní stejně uhlíku jako Rwandaň za celý rok. A co můžeme podniknout pro snížení naší vlastní uhlíkové stopy?
Moderní omyvatelné kelímky jsou nejen šetrné k přírodě, ale i stylové
Začít můžeme například u jednorázových plastů a obalů. Jednoduchým krokem je třeba hned na začátku vyměnit plastové kelímky za omyvatelné na více použití. „Například u nás ve firmě jsme se úplně zbavili jednorázových kelímků. Zaměstnanci teď mají v práci porcelánové hrnky a na cesty omyvatelné bambusové hrnky, které jsou praktické a stylové,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v ČR (na snímku). Pokud budete chtít postoupit o krok dál, můžete zkusit část svého nákupního košíku nakoupit v bezobalových obchodech – jejich sortiment je nyní opravdu široký a najdete tam všechno možné od luštěnin a koření až po drogerii nebo přírodní kosmetiku.
Nakupujte společensky odpovědně
U nakupování ještě zůstaneme. I přes probíhající pandemii, je pro Čechy jako zákazníky udržitelnost důležitá. Jak nám napověděl průzkum Future Consumer Index od společnosti EY, preferuje značky, které jsou společensky zodpovědné (např. bio výrobky, produkty z recyklovaného materiály nebo s udržitelnými obaly), 52 % Čechů. Stále více nakupujeme na internetu – svoje nákupy online vyřizuje 55 % obyvatel ČR. A jak takové produkty poznat? Orientovat se můžete například podle důvěryhodných certifikátů – například tzv. biozebry, která označuje biopotraviny vyrobené v ČR, nebo loga se skákajícím králíčkem Leaping Bunny, který jako jediný stoprocentně zaručuje, že výrobky nebyly testované na zvířatech.
Hit jménem udržitelná doprava
Velkým tématem je i doprava. Na západ od nás se ve velkém propaguje elektromobilita – v Německu můžete na auto s elektrickým pohonem získat dotaci až 6000 euro. Ale nemusíte si hned běžet koupit Teslu, abyste snížili svoji uhlíkovou stopu. Postačí jednou za čas nechat stát auto v garáži – a místo něj vyrazit do práce nebo za zábavou vlakem, městskou hromadnou dopravou, na kole či pěšky. (Pří)městská cyklistika celkově zažívá boom: každý měsíc se staví nové cyklostezky nebo se vyznačují nové cyklopruhy. „U nás v EY je celá řada nadšených cyklistů. Podporujeme jejich dojíždění do práce na kole tím, že jsme pro ně nachystali v naší budově kolárny a šatny, kde se mohou převléct a dát si sprchu. dokonce jsme se teď jako firma zapojili do akce Do práce na kole,“ dodává Alice Machová.
Cestování vlakem: Ekologické i pohodné
Letecká doprava je v souvislosti se životním prostředím a klimatickou změnou hojně diskutovaná. Mezinárodní létání tvoří podle Evropského parlamentu sice méně než 3,5 % celkových emisí skleníkových plynů v EU, představuje ale nejrychleji rostoucí zdroje emisí, které přispívají ke změně klimatu. Proto je na zvážení, zda není na místě naše létání omezit. Na úrovni firem, jako je třeba EY, se to daří díky online videohovorům, které spojují lidi z celého světa. My jako jednotlivci můžeme u cest po Evropě vyzkoušet už zmiňovaný vlak. Cestování vlakem je nejen šetrnější k přírodě, ale i mnohdy pohodlnější než létání. Potenciál dálkových vlaků dává tušit zájem, se kterou se loni v létě potkal speciál RegioJetu do Chorvatska. Pozornost nyní vzbudila i informace, že se zavádí nová noční linka z Prahy do Bruselu.
Sdílení aut je levnější i ekologičtější
Pokud byste přece jen chtěli využívat auto, možná právě pro vás bude fenomén sdílených vozů. Jedno carsharingové auto nahradí 8 až 12 běžných vozidel ve městě a kromě toho je pro sváteční řidiče sdílení levnější než pořízení a péče o vlastní auto. Podle studie Penn Schoen Berland preferují sdílení vozů zatím spíše mladší lidé: je mu otevřeno více než 50 % mileniálů, zatímco 32 % všech spotřebitelů stále dává přednost vlastnictví auta před jeho sdílením s ostatními. „Myslíme si ale, že to se rychle změní, technologie jdou stále dopředu a carsharingové firmy dělají sdílení stále atraktivnějším pro všechny generace,” říká Alice Machová.
Naučte se správně recyklovat
Podle nejaktuálnějších dat třídí v České republice odpady 73 % obyvatel, což Čechy řadí na evropskou špičku. Ale ruku na srdce, umíme třídit dobře? Například nedávný výzkum společnosti IPSOS ukázal, že jen necelá polovina (46 %) Čechů zná tři základní typy zásobníků na tříděný odpad, tedy modrý, žlutý a zelený. Den Země je ideální příležitostí pro to si osvěžit, co přesně do kterého kontejneru patří. A pokud to s odpady myslíte opravdu vážně, můžete si pořídit kompostér. V současnosti se prodávají i takové, které můžete mít v bytě, nepotřebují ke své činnosti žížaly, a navíc jsou krásně designově zpracované. Čím dál tím více se prosazuje také třídění nad rámec oněch základních tří kontejnerů. Například v kancelářích EY nově zavedli koše na třídění plechovek. Kontejnery na kov jsou stále častější i v ulicích – zkuste zjistit, kde se nachází vám nejbližší a odnést část odpadu tam.
Stravujte se lokálně, nebo občas vynechejte maso
Posledním tip, který pro vás máme, se týká našeho stravování. Živočišná výroba je co se týká uhlíkové stopy nejnáročnější. Podle organizace Greenpeace se pro živočišnou výrobu se využívá 83 % zemědělské půdy a vyprodukuje 60 % skleníkových plynů z celého zemědělství. Chov zvířat má navíc na svědomí 80 % odlesňování, ať už kvůli pěstování krmiv – především sóji –, nebo kvůli vytváření nových pastvin. Celkově je pro planetu nejnáročnější hovězí a ovčí maso, následuje vepřové a drůbeží. Rostlinné zdroje bílkovin, jako jsou třeba luštěniny, mají potom výrazně nižší uhlíkovou stopu, a lépe vycházejí i při přepočtu množství vypouštěných skleníkových plynů na jednotku proteinu. Rozdíl ale je v tom, odkud maso a plodiny pocházejí – například kapr z českého rybníka bude mít nižší uhlíkovu stopu než tofu vyrobené ze sójových bobů z Kanady. A co s tím můžeme my jako spotřebitelé udělat? „Rozhodně je příjemné dát si jednou za týden tzv. Meatless Monday, čili bezmasé pondělí, eventuálně preferovat lokální maso z udržitelných chovů,“ radí na závěr Alice Machová.
O EY | Building a better working world
Smyslem EY je přispívat k tomu, aby svět fungoval lépe. Proto pomáháme klientům, našim zaměstnancům i širšímu společenství vytvářet dlouhodobé hodnoty a posilovat důvěru v kapitálové trhy. Týmy odborníků EY, vybavené nejmodernějšími technologiemi, působí ve více než 150 zemích celého světa – provádějí audity a poskytují klientům širokou poradenskou podporu, která jim umožňuje růst, transformovat se a efektivně fungovat. Naši auditoři, konzultanti, právní a daňoví poradci i odborníci na strategické a transakční poradenství si kladou ty správné otázky a dokážou najít ty správné odpovědi na složité problémy dnešního světa.
Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited je britská společnost s ručením omezeným garancí, která neposkytuje služby klientům. Informace o tom, jak EY shromažďuje a používá osobní údaje, a o právech fyzických osob stanovených právními předpisy o ochraně osobních údajů jsou k dispozici na ey.com/privacy. Členské firmy EY neposkytují právní služby v zemích, kde to zákon neumožňuje. Podrobnější informace o naší organizaci najdete na našich webových stránkách www.ey.com/CZ.