Technologicko-logistická společnost DODO v roce 2023 doručila více než 6 milionů objednávek a dosáhla svého dosud nejvyššího obratu ve výši přes 1,5 miliardy korun. Pro DODO v minulém roce jezdilo přes 2 600 kurýrů a 1 200 vozů v 88 městech napříč šesti evropskými zeměmi. Firmě se v loňském roce podařilo úspěšně etablovat na německém a rakouském trhu a vybudovat silný management pro celý DACH region. V segmentu online potravin se DODO stalo nejvyužívanějším rozvozcem v Evropě.
Společnosti DODO se v roce 2023 podařilo i navzdory pokračující vypjaté ekonomické situaci a poklesu e-commerce překonat čísla z předchozího roku, navýšit obrat o 20 % na 1,53 miliardy korun a odbavit více než 6 milionů objednávek. Firma zároveň dokázala meziročně navýšit hrubou marži o 39 %, a to primárně díky dalším pokrokům v efektivním využívání vozového parku, zahuštění rozvozové sítě a optimalizaci provozních procesů na nových trzích.
V nejrušnější den DODO napřič trhy rozvezlo celkem 29 075 objednávek, denní roční průměr se pak pohyboval kolem 16 400. O plynulý chod všech logistických procesů se kromě více než 2 600 kurýrů staralo také 240 zaměstnanců v kancelářích napříč vývojem, provozem, obchodem, financemi, personálním a marketingem.
Meziročně vzrostl také počet měst, ve kterých DODO na šesti evropských trzích působí, a to ze 76 na 88. V rámci těchto měst firma operovala ve 14 různých segmentech trhu od potravin přes elektroniku a drogerii až po léčiva. Největší meziroční nárůst napříč všemi evropskými trhy vykázal segment potravin, ve kterém se DODO stalo nejvyužívanějším rozvozcem v celé Evropě. Mezi nejznámější klienty DODO patří Tesco, Košík, KFC, Billa, Albert, drogerie Rossmann, lékárny Dr. Max či Benu, ale třeba i sportovní řetězce Decathlon a Hervis nebo řetězce se spotřební elektronikou Electro World a Nay.
E-shop Billa a expanze do nových segmentů
Firma reagovala také na neustále rostoucí zájem o rychlé a přesné doručení v den objednání a v loňském roce zavedla jako první same day delivery do dalších nových segmentů jako sport (Decathlon), elektro (Electro World, Nay), nebo DIY (Mountfield). V klíčovém segmentu rozvozu potravin navázalo DODO partnerství s řetězcem Billa, pro který zajišťuje doručování potravin z nového e-shopu. Rozšířila se také například spolupráce se sítí lékáren Dr. Max, v rámci které DODO začalo po velkém úspěchu v Praze a Brně nově nabízet možnost expresního doručení i obyvatelům Ostravy a okolí. Napříč Rakouskem a Německem se pak společnosti podařilo navázat či posílit spolupráce se značkami jako např. Bringmeister, Lazy Heroes či Bookbot.
„Ačkoliv se segment e-commerce potýkal i v loňském roce s celkovým poklesem, podařilo se nám dosáhnout signifikantního růstu a dále pokračovat v expanzi na velké západní trhy. Úspěšně jsme se etablovali na německém a rakouském trhu a vybudovali silný management tým pro celý DACH region. Silný závěr loňského roku naznačil, že bychom se v e-commerce letos mohli dočkat opětovného růstu a věříme, že v DODO dokážeme tento růst využít k dalšímu posílení naší pozice na trhu,” popisuje Michal Menšík, CEO a většinový majitel DODO Group, a dodává: „Pro rok 2024 chystáme mimo jiné další posilování v segmentu rozvozu potravin, kde budeme chtít napřič trhy získávat nové silné partnery, e-shopům nabídneme standardizovaný produkt v podobě doručení ve stejný den, a chceme dále růst na trzích, kde již působíme.“
Budoucnost je v technologiích a umělé inteligenci
S pokračujícím růstem a rozšiřováním do nových segmentů se DODO stále více soustředí na technologické inovace v oblasti automatizace, umělé inteligence a analýzy dat. Společnost v loňském roce představila hned několik technologických novinek, jež mají za cíl zvyšovat efektivitu a snižovat náklady za dopravu, a to s ohledem na životní prostředí a komplikovanou dopravní situaci ve městě.
„V DODO věříme, že technologické inovace a využití umělé inteligence budou hrát v logistice poslední míle zásadní roli. I proto dlouhodobě investujeme do vývoje a zdokonalování naší vlastní logistické platformy, která analyzuje obrovské množství dat, na jejichž základě optimalizuje důležité procesy a maximalizuje kapacitu vozového parku. Jednou z loňských novinek je pokročilý AI prediktor, který dokáže s pomocí umělé inteligence předpovědět objednávky na dva týdny dopředu s přesností na konkrétní hodiny. Jako první jsme v logistice poslední míle zavedli také dynamickou cenotvorbu, která umožňuje optimalizovat cenu dopravy podle aktuální celkové poptávky v daném časovém slotu a lokalitě. Díky tomu obchodníci mohou zvyšovat konverze i obrat a pro zákazníky se zároveň rychlé a přesné doručení stává dostupnějším. Naší ambicí je být technologickými lídry odvětví a nastolovat trendy napříč e-commerce,“ uzavírá provozní ředitel DODO Group Martin Marek.
Kromě růstu a úspěšné expanze do nových segmentů se DODO může za rok 2023 pochlubit také několika oceněními za svá technologická řešení, a to prvním a třetím místem v The Best of Czech and Slovak Logistics 2022/23 za AI prediktor a koncept zónové logistiky, a dvěma prvními místy v prestižní oborové soutěži Impuls Logistika.