Skupina ČEZ realizuje své vodíkové plány především přes německou společnost Sunfire, do které investovala prostřednictvím svého fondu Inven Capital už v roce 2015. Sunfire nedávno koupil švýcarskou společnost IHT Industrie Haute Technology, která se specializuje na výrobu elektrolyzérů, a stal se tak třetím největším poskytovatelem vodíkových technologií v Německu po společnostech Thyssengruppe a Siemens.
Od loňského roku je Sunfire členem sdružení čtyřicítky firem a organizací ze Španělska, Německa, Švýcarska, Itálie a Řecka, které chce dekarbonizovat španělský keramický průmysl. V současné době je primárním zdrojem tohoto odvětví zemní plyn, Sunfire bude pro konsorcium dodávat alkalický tlakový elektrolyzér o výkonu 100 MW na výrobu zeleného vodíku. Závod by měl začít fungovat v roce 2024 poblíž Castellonu, kde je až 95 % španělského keramického průmyslu zodpovědného za 33 % uhlíkových emisí v regionu.
Sunfire se také významně podílí na výstavbě jednoho z největších vysokoteplotních elektrolyzérů na světě v nizozemském Rotterdamu. V areálu rafinérie obnovitelných paliv jej staví konsorcium šesti firem. Na projekt s výkonem 2,6 MW přispěla Evropská unie téměř 7 miliony EUR. Elektrolyzér s pracovním názvem MultiPLHY, který bude schopen vyrobit až 60 kilogramů zeleného vodíku za hodinu, by měl zahájit výrobu vodíku už v letošním roce a do budoucna se počítá se zvýšením jeho výkonu až na 100 MW.
Ve spolupráci s francouzskou rafinérskou společností Total vyvíjí Sunfire i pilotní vysokoteplotní elektrolyzér pro výrobu metanolu ze zeleného vodíku. Jednotka Sunfire-HyLink 200 by měla vyrábět přes 150 tun zeleného vodíku ročně, k výrobě využije páru a odpadní teplo z provozu rafinérie.
Pokroků dosáhla také dlouhodobá spolupráce Sunfire s německými ocelárnami Salzgitter Flachstahl. Elektrolyzér pro výrobu vodíku z odpadní páry z provozu oceláren zde začal fungovat již na jaře roku 2016, nyní jsou v plánu další větší a účinnější jednotky. Sunfire se podílí také na vývoji takzvaného ko-elektrolyzéru.
Samostatnou kapitolou je výroba zeleného leteckého paliva. Například francouzská energetická společnost Engie plánuje závod na výstavbu zeleného leteckého paliva v Normandii. Na projektu se kromě Sunfire podílejí letečtí giganti Airbus a KLM, výrobce letecké techniky Safran a provozovatel pařížských letišť Groupe ADP. Konsorcium zde chce vyrábět syntetický e-kerosin pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů a biogenního CO2, což je z hlediska vlivu na životní prostředí uhlíkově neutrální oxid uhličitý, který vznikl např. při spalování biomasy, nebo při výrobě bioplynu.
Sunfire je členem i dalšího konsorcia, které buduje podobnou demonstrační jednotku na výrobu zeleného leteckého paliva v Norsku. První evropská „power-to-liquid“ výroba má startovací kapacitu 10 milionů litrů e-kerosinu ročně a postupně do roku 2026 by se měla dostat až na úroveň 100 milionů litrů ročně. Celková odhadovaná investice činí 500 milionů EUR.
Velkorysé plány, jak snížit závislost na fosilních palivech a především na plynu, oznámily i další evropští energetičtí giganti, naposledy francouzská EDF Group. Skupina chce do konce tohoto desetiletí globálně instalovat 3 GW zeleného vodíku. Společnost na to vyčlenila 3 miliardy EUR a hodlá se stát lídrem evropského trhu s vodíkem.
V současné době je v Evropské unii v provozu pouze kolem 1 GW výrobní kapacity vodíku. Evropské komise ale počítá během tří let s instalací minimálně 6 GW kapacity elektrolyzérů a v plánu jsou zhruba dvě stovky projektů. Do roku 2030 by mělo v Evropě vzniknout až 40 GW výkonu schopného dodávat 10 milionů tun zeleného vodíku ročně.
Podle Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje energie vodík nebude přímou náhradou uhlí, ropy a zemního plynu, ale může pomoci dekarbonizovat velké části ekonomiky. Do roku 2050 může představovat až 12 % celosvětové spotřeby energie.