Usiluje o ochranu vodních zdrojů, přichází s produktovými a obalovými inovacemi a postupně rozšiřuje svou flotilu CNG kamionů.
Ani v době pokrizové neupouští jedna z nejúspěšnějších českých firem, Kofola ČeskoSlovensko, od svých dlouhodobých plánů. „Přestože bylo nutné některé větší investiční projekty pozastavit nebo odložit, v těch, které souvisí s našimi dlouhodobými udržitelnými cíli, jsme se rozhodli pokračovat,“ uvedl Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. „Mým velkým cílem je dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy, do každého jednotlivého rozhodnutí – od omezení jednorázových mlíček do kávy v kancelářích až po ochranu vodních zdrojů v našich regionech. A věřím, že jen dlouhodobá kontinuita v těchto snahách a postupné krůčky zajistí trvalé výsledky.“
Podnikání s respektem k přírodě
Jen v posledních týdnech se podařilo Kofole získat certifikaci Rajecké doliny, odkud pochází její pramenitá voda Rajec a kde si pěstuje vlastní bylinky do nápojů a chová včely, jako BIO lokality pro volný sběr bylin.
Udržitelné iniciativy se ale dotýkají celého životního cyklu výrobků Kofoly. Tedy nejen surovin, ze kterých vznikají nápoje, ale i technologií výroby a způsobu dopravy. Kofola provozuje největší flotilu kamionů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG) ve střední Evropě. „Flotilu postupně rozšiřujeme, letos o dalších 8 automobilů. V Krnově provozujeme i vlastní CNG čerpací stanici, kterou jsme otevřeli i pro veřejnost,“ vysvětluje Jannis Samaras.
Hledání nejlepšího možného obalu
Kofola patří mezi klíčové výrobce nápojů ve střední Evropě a adriatickém regionu. Proto mimořádnou pozornost věnuje i ekologičnosti nápojových obalů. Ve spolupráci s obecně prospěšnou organizací CI2 analyzovala uhlíkovou stopu jednotlivých obalů.
„Vyšlo nám, že z pohledu uhlíkové stopy je nejšetrnější nerezový sud (KEG). Čepované nápoje dlouhodobě rozvíjíme, abychom nyní ale ušetřili zbytečný obal na dalších vhodných místech, rozhodli jsme se přijít s novinkou v podobě pramenité vody Rajec bez obalu. Díky tomu můžeme nejen na festivalech, běžeckých eventech, ale třeba i v našich UGO Salateriích nabídnout alternativu k balené vodě, které se zde prodá na čtvrt milionu kusů každý rok.“
Kofola začala využívat i lahve z recyklovaného plastu (rPETu). Loni znovuoživila a uvedla na slovenský trh minerální vodu Kláštorná Kalcia v 50% rPET, letos ji rozšířila do Česka a povýšila na 100% rPET. „Jde o první československou vodu balenou do tohoto typu obalu, které jsme prodali už na 11 miliónů kusů,“ potvrzuje úspěšný launch Jannis Samaras a dodává: „Usilujeme o to, aby všechny naše jednorázové obaly byly do roku 2025 plně recyklovatelné či kompostovatelné a nevznikal tak zbytečný odpad. Kde to možné není, tam razíme myšlenku cirkulární ekonomiky,“ uzavírá Samaras.
Udržitelně, zdravě a lokálně
Kofola, kterou si mnozí spojují primárně se stejnojmennou tradiční značkou kolového nápoje, má ve svém portfoliu mnoho dalších značek, které přispívají k rozvoji zdravého životního stylu. Kromě výrobce směsí léčivých rostlin a čajů, LEROS, patří do rodiny Kofola i UGO, producent čerstvých šťáv a jeden z největších provozovatelů Freshbarů a Salaterií, který se stal synonymem zdravého fastfoodu. A právě UGO se zavázalo do konce roku 2020 ušetřit 15 tun jednorázových plastů v rámci výzvy Ministerstva životního prostředí #dostbyloplastu. „Namísto plastového nádobí a kelímků v Salateriích servírujeme jídlo na porcelánové talíře, nápoje do skla a používáme klasické nerezové příbory,“ popisuje jednotlivé kroky Marek Farník, zakladatel a generální ředitel společnosti UGO trade. „Závazek jsme díky tomu již překročili a celkově jsme ušetřili takřka 27 tun jednorázového plastu,“ doplňuje čísla Farník.
A je to i UGO, se kterým lokální československá Kofola rozvíjí spolupráci s místními farmáři. „UGO je postavené na ovoci a zelenině, které – když to jde – nakupujeme lokálně. Známe pole, kde se naše suroviny pěstují, a známe i pěstitele. Chceme, aby autentičnost nebyla jen marketingovým výkřikem, ale každodenní realitou. O původu jednotlivých surovin, včetně konkrétní odrůdy, se může přesvědčit každý spotřebitel na našich paskalizovaných UGO lahvičkách s čerstvou šťávou,“ uzavírá Marek Farník.