Před CIO stojí cíl zajistit pozitivní dopad technologií na efektivitu společnosti. Podle SpiceWorks neočekává však navýšení letošních rozpočtů více než polovina osob odpovědných za nákupy. Ti, kteří mají to štěstí a potřebný rozpočet získají, budou pravděpodobně investovat do nových technologií na pracovištích, jako jsou AI, edge computing či cloudová řešení. Nedílným základem IT strategie přesto zůstává tradiční hardware, zejména notebooky. To proto, že se společnosti snaží vyzbrojit své zaměstnance mobilními, zabezpečenými a produktivními zařízeními, která splňují požadavky dnešního moderního světa.
Jak proměnit výzvu v příležitost
Od IT týmů se očekává, že zajistí potřebná zařízení a současně budou při řízení zdrojů sledovat udržitelnost a hospodárnost. Když se na problém podívají novým způsobem, mohou tuto výzvu při aktualizaci hardwaru proměnit v příležitost. Spíše než vybírat jednotlivá zařízení na základě porovnání pořizovacích nákladů a vlastností mohou firmy zvážit širší souvislosti a do koncepce řízení nákladů zahrnout partnery, kteří jim pomohou od plánování pořízení nových zařízení až do konce jejich životnosti. K dosažení tohoto cíle pomáhá model PC jako služba (PCaaS), který zjednodušuje správu životního cyklu zařízení.
Při využití PCaaS předpokládá model OPEX měsíční splátky za balíček komplexních služeb dodavatele. Před aplikací tohoto modelu je třeba posoudit, co zaměstnanci od zařízení vyžadují a poté stanovit cíle, čeho by měl projekt správy životního cyklu zařízení dosáhnout – ať už jde například o úsporu nákladů nebo uvolnění času pro IT oddělení. Po stanovení cílů následuje definování komplexní podoby služby. Během této fáze mohou investice do balíčků, které kromě dodání fyzického hardware zahrnují také zajištění kompletní konfigurace, prokázat svou skutečnou hodnotu, protože nastavení všech zařízení je dokončeno ještě před dodáním do organizace. V této fázi lze vše přizpůsobit specifickým požadavkům sítě a zabezpečení podniku například vhodným přednastavením systému BIOS. To vše snižuje nejen tlak na tým IT, ale také přináší větší klid do celé společnosti.
Okamžité nasazení nových zařízení
Stejně jako prvotní konfigurace, tak i nasazení zařízení znamená často časově náročný a složitý proces, který může narušit každodenní operace. Hladší nasazení do provozu usnadňují zmíněné balíčky dodavatelů, které tuto část procesu zahrnují. Instalaci na místě pak provádí vyškolení technici, kteří mohou současně demontovat stará zařízení, přenášet data a provádět veškerá nastavení. To uvolňuje cenný čas internímu IT týmu společnosti.
Jakmile jsou zařízení nakonfigurována a umístěna, následuje průběžný proces jejich správy a údržby. Jejich prostoje mohou v dnešním ultramobilním profesionálním světě znamenat vážný problém. Pro zajištění flexibility, pohodlí, rychlosti a efektivity nákladů je proto třeba hledat podpůrné služby. Jako příklad lze opět uvést balíčky, které nabízejí opravu nebo výměnu zařízení v místě společnosti s řešením problému hned následující pracovní den nebo službu vyzvednutí a vrácení zařízení. Ještě lepší možnosti přináší centralizovaný portál, který umožňuje podnikům vzdáleně spravovat svá zařízení tak, aby byl zajištěn jejich vysoký výkon, sledovat jejich technický stav a řešit žádosti o podporu v reálném čase.
Dalším důležitým aspektem je bezpečnost. V případě kybernetického útoku, náhodného přeformátování zařízení, fyzického poškození nebo odcizení může dojít ke ztrátě cenných firemních dat a následným nákladům či dokonce poškození pověsti společnosti. V těchto případech je neocenitelnou možností obnova dat nebo vzdálené vymazání zařízení.
Bezpečná likvidace zařízení
Se zastaralými zařízeními je třeba nakládat udržitelným a ekologickým způsobem. I při jejich likvidaci je třeba zachovávat bezpečnost a chránit citlivá firemní data. Při výběru nabídky dodavatele je důležitá záruka trvalé a bezpečně likvidace starého IT vybavení.
Vhodná správa životního cyklu zařízení může podpořit podnikání, optimalizovat náklady a současně zvýšit bezpečnost, udržitelnost i produktivitu zaměstnanců. Využití PCaaS v rámci řízené IT strategie může přispět k naplnění obchodních cílů. Když nebere organizace v potaz jen počáteční pořizovací cenu zařízení, ale zváží celkové náklady během jejich životnosti, může touto cestou dosáhnout plně funkční a nákladově efektivní cesty k využití svého potenciálu, nehledě k tomu, že zaměstnanci mohou mít v případě potřeby jistotu rychlé podpory.
Nick Offin, ředitel prodeje, marketingu a provozu společnosti Dynabook Northern Europe