Stále více firem v posledních letech investuje do moderního pracovního prostředí, aby uspokojily rostoucí nároky zaměstnanců. V minulých letech díky pandemii covid-19 k tomu přibyla další hlediska. Covid-19 sice ustupuje, ale o to s větší razancí přicházejí letošní zimu respirační onemocnění.
Aby zaměstnanci neměli obavy pravidelně docházet fyzicky do kancelářských budov a dalších provozů, vyžadují čisté a bezpečné prostředí, kde jsou maximálně eliminována rizika nákazy. Vedle základních požadavků na hygienicky nezávadné prostředí totiž potřebují i místo, kde se budou také dobře cítit.
Kvalita vzduchu na pracovišti: vzduchotechnika, filtry, ale i čističky vzduchu
„V současné situaci je nezbytné co nejvíce zamezit případnému šíření virů v pracovních prostorách. V tomto směru je nejlepším řešením kvalitní vzduchotechnika a pravidelná výměna filtrů,“ říká Ondřej Mareček ze společnosti SSI Group, která zajišťuje správu budov různého charakteru a dodává: „V prostorách, kde vzduchotechnika není, se větrání samozřejmě nevyhneme. Zde pomohou také ale například čističky vzduchu. Ty umějí vytvořit dýchatelnou atmosféru, ale kromě toho efektivně odfiltrují i prachové částice, které ztěžují dýchání zejména ve městech zatížených dopravou. Výkonné filtry ale také spolehlivě eliminují bakterie, viry, spory plísní a výrazně snižují i množství alergenů.“
Rostliny stimulují pracovní prostředí natolik, že mohou zlepšit pozornost zaměstnanců až o 15 %
Rostliny v místnosti ovlivňuji vnitřní mikroklima. Vlhkost vzduchu, která se jejich působením zvyšuje, pomáhá bránit rozšiřování bakterií a virů. Kromě toho vylepšují kvalitu vzduchu díky filtrování toxinů a snižování obsahu oxidu uhličitého.
Vliv zeleně se tedy odráží na náladě, zdraví i pracovním nasazení. Průzkum, který probíhal na Wageningen University v Nizozemsku, ukázal, že přítomnost zeleně na pracovišti má nejen vliv na kvalitnější vzduch, ale také pozitivní vliv na psychiku člověka. Rozdíl mezi dvěma skupinami, které v kanceláři měly nebo neměly pokojové rostliny, byl 20 % v nemocnosti, 10 % v efektivitě a rychlosti práce a 12 % v hladině stresu. Dle studie britské University of Exeter pokojové rostliny stimulují pracovní prostředí natolik, že mohou zlepšit pozornost zaměstnanců až o 15 %.
Rušivý hluk může snížit soustředění až o 50 %
Velkým nedostatkem kanceláří bývá lehčí šíření běžného rušivého hluku, jako jsou zvonící telefony, hlasité rozhovory kolegů, hučící klimatizace, ale i vrzající dveře či podlahy nebo hluk ulice z pootevřeného okna. To může způsobovat snížení pracovního soustředění až o 50 % a zvyšovat stres i podráždění.
„Na kancelářském hluku lidem v práci nejvíce vadí rušivé akustické podněty, zejména srozumitelná řeč. Podle studie společnosti Biamp si na ně stěžuje celá jedna třetina administrativních pracovníků. Zklidnění prostředí, například pomocí technologie maskování zvuku, pak zvyšuje produktivitu práce až o deset procent. Navíc instalace takovýchto systémů dokazuje technickou vyspělost a zodpovědný přístup dané firmy k zaměstnancům,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.
Bakterie a viry stále útočí
Vedle správného použití vzduchotechniky a čistého vzduchu je pak úplným základem fungování firem dodržování maximální čistoty. „Je třeba si uvědomit, že vše nevyřeší jenom dezinfekční prostředky. Dezinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je také například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Na pracovišti se ale setkáváme i s místy, kde může zůstávat během dne mnoho nečistot. I když bude ve firmě dokonale systematicky řešen úklid a čistota ve všech místnostech a na většině povrchů, stále jsou zde klíčová riziková místa, která jsou mnohdy přehlížena a podceňována. Jedná se například o kuchyňky, kde na kávovar či mikrovlnou troubu ve větších firmách sahají desítky či stovky lidí denně.
Pokud tato místa nejsou i během dne ošetřována relevantními desinfekčními prostředky, bakterie a viry se zde hromadí a šíří. Podobně přehlíženými místy jsou také klávesnice notebooků či displeje chytrých telefonů. Tam většinou úklidovou firmu či pracovníka úklidu nepouštíme, a je tedy nutné apelovat na každého zaměstnance, aby o čistotu svých zařízení pečoval podobně jako o čistotu svých rukou. A také pracovníkům poskytnout dostatek desinfekčních a hygienických pomůcek.