Výběru obráběcího stroje věnují firmy mnoho času i analýz. Není divu, jedná se o poměrně značnou investici, která se musí co nejdříve vyplatit. Podle společnosti Profika se však investoři často dopouští vážné chyby: při své kalkulaci zapomínají na faktor údržby celého stroje. Pokud zvažují několik různých dodavatelů a značek konkrétní techniky, měly by se firmy zaměřit i na dostupnost a rychlost servisu. Jinak jim odstavený stroj marně čekající na výměnu důležitého komponentu naruší všechny pečlivé kalkulace.
Profika doporučuje, aby si firmy u servisu svých obráběcích strojů pohlídaly několik zásadních bodů.
I. Zkušenost je základ
V prvé řadě by se měli investoři obrátit na ověřenou společnost, která má s danými stroji dlouhodobé zkušenosti a je tak schopna provádět záruční i pozáruční servis s dokonalým obeznámením s danou technologií.
II. Pohlídejte si reakční dobu
Firmy sice mohou vědět, že jejich vybraná společnost údržbu a opravy poskytuje, ale už se nezajímají o důležitý aspekt – reakční dobu servisu. Stroj, na kterém se cokoliv porouchalo a vyžaduje odstávku, může v krajním případě způsobit výpadek v důležité zakázce a stát firmu výrazně více než jen samotná oprava. „Proto musí být jasné, jakou reakční dobu vaši vybraní specialisté zaručují. Měla by se ale pohybovat v řádu desítek hodin, nejlépe do druhého pracovního dne. Velmi často ale pomůže i telefonická podpora, takže by se měly firmy zajímat i o to, zda mají experti svou servisní linku a jak je dostupná,“ říká Jakub Kaufman ze společnosti Profika, která je výhradním dodavatelem CNC strojů HYUNDAI WIA a Hanwha Precision Machinery pro český i slovenský trh.
III. Silná partnerství či vlastní sklady
Pokud dojde k nejhoršímu a závada stroje si vyžádá dodání náhradního dílu, opět je důležitý čas. Ideální je, pokud má servis klíčové komponenty k dispozici, popřípadě díky partnerství může rychle oslovit globální dodavatele, kteří mají v Evropě velké sklady. Jiná situace panuje u řídicích systémů, jejich výrobci (FANUC, SIEMENS) si je celoevropsky často servisují přímo sami.
IV. Prevence je důležitá
Firmy by ale neměly podceňovat ani prevenci. „Doporučuji, aby si vybraly partnery, kteří za účelem předcházení poruch způsobených zanedbáním pravidelné údržby nabízí průběžné kontroly a servis. To zahrnuje kontrolu CNC stroje, jeho údržbu a výměnu médií či dílů přesně dle přání zákazníka,“ uvádí Kaufman.
V. Zvažte služby na klíč
České firmy jsou aktuálně ve složité situaci: na covidové časy navázala ruská válka na Ukrajině, která přinesla další problémy a výzvy k překonání. „I z tohoto důvodu je praktické některé starosti přehodit na spolehlivé dodavatele. Čím dál více tuzemských společností oceňuje výhody služeb na klíč. Co to znamená? Na začátku si společnost vybere specialisty, kteří jí poradí se vším – od volby vhodného stroje pro konkrétní provoz, přes jeho objednání, dodání a zajištění financování, až po pravidelný servis, nutné opravy či školení personálu,“ vysvětluje Kaufman, podle kterého si takoví klienti pochvalují i jasnou zodpovědnost. Díky jedné firmě, která je zodpovědná za celý proces, totiž odpadá hlídání subdodavatelů či jejich spory o to, kdo konkrétně zavinil případný problém. Více na www.profika.cz.