Objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v průběhu 1. čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o více než 54 %, na téměř 600 tisíc kWh. Odběry v březnu, který byl z větší části poznamenán vyhlášeným nouzovým stavem v České republice, činily více než 158 tisíc kWh, což je o 13 % meziročně více. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů ve trojici pražských lokalit a v Olomouci. ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 200 veřejných dobíjecích stanic, z toho je přes 140 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala za první tři měsíce letošního roku do baterií elektromobilů celkem 593 909 kWh elektřiny, což je ekvivalent 16 497 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Za celý rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh. V březnu, kdy po většinu měsíce platila omezení v důsledku epidemie koronaviru, odebrala elektrická auta na zelených stanicích s logem ČEZ více než 158 tisíc kWh. To bylo o necelých 30 % méně než v lednu a o zhruba 25 procent pod objemem načerpané elektřiny v únoru. Přesto byl meziročně ale březen růstový – oproti stejnému měsíci loňského roku vzrostly odběry o téměř 13 %. Růst elektromobility pak asi nejlépe ilustruje fakt, že letošní březen je silnější než celý 1. kvartál roku 2018, kdy bylo v síti ČEZ načerpáno 150 715 kWh.
„Dosavadním letošním tempem bychom loňských celkových ročních statistik dosáhli už zhruba na konci prázdnin. Motorem meziročního růstu je nejen o 30 procent vyšší počet stanic v naší síti, ale i dynamický vývoj vozového parku v České republice a také častější nabíjení. Jasně se také ukazuje, že lidé vyhledávají služby rychlého dobíjení, na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 93 procent veškeré energie v rámci naší sítě. Početně přitom stojany rychlého dobíjení tvoří 72 procent všech stanic. Celkově by elektromobily letos mohly v naší síti načerpat přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči využili letos dosud dobíjecí stanice ve 43 965 případech, a průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.
Odběrovou křivku směrem vzhůru táhly i v prvním letošním kvartále především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50kW doplnit většinu kapacity baterií za cca 20-25 minut. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí e-auta načerpala u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení 335 017 kWh, ve stejném období letošního roku to bylo 553 373 kWh. Během pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvedl o 65 procent.
Poptávka po rychlém dobíjení se projevila i ve srovnání využití nejvytíženějších lokalit.
Více o síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.
ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku.
V České republice je aktuálně registrováno více než 3500 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a jen za letošní první tři měsíce roku 866 e-aut. Březen 2020 byl s 266 novými registracemi suverénním historickým rekordmanem. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy