„Elektromobil ještě není nic pro mě. Nejsem sice úplně ´ropák´, ale provoz elektroauta by pro mě znamenal spoustu času navíc a ten nemám. Bydlím v činžovním domě v centru a kancelář mám mimo obchodní centra. Nejsem jeden z těch manažerů, co pendlují mezi garáží rodinného domu v satelitu a superchargerem v garážích korporace. A nejsem ani typ, co rád bivakuje na pumpě při čekání na volnou dobíječku.”
Podobné odpovědi se dočkáte celkem často, když s někým zapředete debatu na téma budoucnosti automobilismu. A když odhlédneme od přesvědčených ´benzínových hlav´, je na nepohodlnosti provozu elektromobilů trochu pravdy. Dlouhá doba nabíjení a nedostatek dobíjecích míst vedou všechny průzkumy v kolonce ´největší vnímané obavy´. A tak se vedou laické i odborné debaty, kdy by mohly elektroauta v pohodlnosti doplnění energie dohonit ta se spalovacími motory.
Jedna služba, která vznikla v Praze, tu debatu celou postaví na hlavu.
Jan Šamal ze společnost Nimble Energy se podle vlastních slov trápil pocitem, že země, která dala světu v osmdesátých letech oskarové ropáky, stále drží pozici na chvostu rozvoje elektromobility, ale zdaleka to není jen ekonomickými hledisky. Podle dostupných studií jsou Češi jediní z Vyšegrádské skupiny, koho prostě ekologičtější provoz auta nezajímá. Jsme země, kde bezemisní provoz nehraje, na rozdíl od módnosti, téměř žádnou roli v rozhodování a elektroauto si prostě koupíme, až to bude dostupné a pohodlné. Tady se žádné trendsetterství nepěstuje. Šamal, zvyklý pohybovat se mentálně spíš na úrovni Evropy než Mostecké uhelné pánve, se nechtěl smířit s tím, že si zase počkáme, až to za nás vymyslí v Německu. Sám se začal zabývat myšlenkou, jak to udělat, aby z provozu elektromobilu zmizely starosti s nabíjením a rozhodl se vytvořit platformu, na které svoji službu přinese nejdřív celé Evropě, ale dost možná i dál. Z té nejméně pravděpodobné země uprostřed Evropy.
Nic totiž už nebude jednodušší než si nabít elektroauto. A to v zásadě kdekoliv a kdykoliv. Třeba právě u vás před domem nebo zatímco budete na jednání nebo na nákupech. Ta služba se jmenuje Nimbee a poprvé si ji budete moci vyzkoušet už v létě 2021.
Co přesně Nimbee je? V zásadě Wolt pro elektroauta, služba mobilního rychlého dobíjení, prostě krmení energií na zavolanou. Podobně jako u Uber si objednáte přistavení mobilní nabíjecí stanice k vašemu vozu přes aplikaci. Ve vaší nepřítomnosti vám pak z pojízdné baterie nabijí auto. Levnější to bude v noci, ale za rozumné peníze se bude dát Nimbee využít kdykoliv přes den.
Od objednání po dobití sledujete celý proces v aplikaci v mobilu, nemusíte se o to jinak vůbec starat. Samotná nabíječka pak na ulici působí spíš jak z budoucnosti. Není to ukradená lednice na dvojkoláku, je to monolit trochu připomínající ten z Vesmírné odysei. Jen škoda, že ho skoro nikdy neuvidíte, protože za hodinu je pryč, ani se nestihnete k autu vrátit. Ale můžete si na něj samozřejmě počkat za rohem.
Je to chytře vymyšlené – od služby po funkční design aplikace i samotné nabíječky. Objednání, dobíjení i placení je tak jednoduché, jak jsme si na to zvykli u většiny služeb na objednávku. Na rovinu – když to jednou vyzkoušíte, už nechcete dobíjet jinde, jindy a jinak. Pro průměrnou cestu do práce a z práce po městě vám totiž bohatě postačí dobíjet jednou za přibližně pět dní a většinou vám přijde škoda hledat volnou nabíječku, když si volná nabíječka může najít vás. S rychlostí na úrovní fastchargeru!
Nimbee, jak už jsme řekli, je především služba. S tím souvisí i to, že tvůrce konceptu Jan Šamal uvažuje o Nimbee jako o otevřené platformě. Podobně jako u “spolujízdy” Uberu totiž bude možné nabídnout svou mobilní elektrokapacitu v síti Nimbee. To by mělo pomoci službě s rychlejším rozvojem. Vysoké vstupní náklady tak totiž nebudou jen na bedrech Nimbee a zároveň bude snadné se zapojit a mít vlastní byznys s nabíječkami pod jednou službou.
Je možná překvapivé, že s tímhle konceptem přišel zrovna český start-up, ale Jan Šamal není na poli energetiky nováčkem a sám řešil, co by ho přimělo ke změně od benzinu k elektřině. A tak se zrodil nápad, který dnes vzniká převážně v České republice, ale pomáhají s tím i zkušení odborníci na elektromobilitu ze Švýcarska. A my můžeme být pyšní na to, že se to rozjede právě tady, a že naši mírně “ropáckou” kulturu v srdci Evropy dokáže někdo vyvažovat správným směrem.
V nejbližším plánu je dostat Nimbee do ulic Kodaně, Mnichova, Berlína nebo Hamburku – tedy měst, která už dnes obsluhují geometrickou řadou rostoucí počet elektroaut.
Začne ale doma, v Praze. Jak si na tom stojí český trh elektromobility?
Jak už zaznělo, jsme na tom hůř i v porovnání s ostatními sousedy z Vyšegrádské skupiny. Čtyři hlavní důvody k nákupu elektroauta ve V4 jsou dotační pobídky, nízké provozní náklady, trend a s výjimkou České republiky i ekologie. Ta ovšem u nás doma žádnou roli při nákupu elekroauta nehraje. To potvrzují nejen průzkumy, ale i zkušenosti výrobců:
„V tuhle chvíli si elektroauta pořizují Češi žijící ve velkých městech, kde je k dispozici nabíjecí infrastruktura. Jedná se o velkou investici, u které počítají s dlouhodobou návratností a ekonomičnost je také jejich hlavní pohnutka. Lidí s nízkým příjmem se to netýká – nemají na vstupní investici. Druhá skupina je statusová, bohatší, kteří chtějí ukázat, že na to mají.
A pak pár vyhraněných ekologů, kterým nevadí, že do Beskyd pojedou 9 hodin s nabíjením. Elektroauta zatím nakupují hlavně firmy, které chtějí ukázat svou uvědomělost. Privátní zákazníci si je zatím nemůžou dovolit.“ říká zdroj z jedné velké české automobilky.
Jenže do roku 2030 bude potřebovat 33 milionů Evropanů pohodlné dobíjení svých elektroaut a zcela jistě to nemine ani zatím zpátečnickou Českou republiku.
Nimbee usnadňuje dobíjení těm, kteří už elektromobil mají, a umožňuje si pořídit elektromobil těm, kteří ho neměli doteď jak provozovat.
Z proklamace futurismu se díky Nimbee mění provoz elektroauta v snadno dosažitelnou a příjemnou realitu každého dne. Jednoduše a s fastcharge rychlostí. S centrem v Praze. Více na: https://nimbee.me, https://nimble-energy.earth